2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

„Mi van itt, reptér?”

Art of WAR  |  2010. 08. 12., 09:34

A Magyar Tartományi Újjáépítési Csoport (MH PRT) feladatai között szerepel Baghlan tartomány egyik helikopter-leszállóhelyének biztonságos üzemeltetése is. Napjainkra a mindenki által csak „helipad”-ként ismert pont lett az egyik legforgalmasabb hely Camp Pannoniában.

Ahogy a PRT S3 légi irányításért felelős csoportja (Tactical Air Control Party, TACP) megvilágította a magyar tábor légterében zajló forgalmat: a helikopter leszállások száma a PRT 1 óta exponenciális növekedést mutat. (Érdekesség, hogy a PRT 5 hozzávetőlegesen 20 esetben fogadott helikoptert.)

Kicsit más megközelítésben: míg a magyar PRT történetében (a hetedik váltás mandátumának végéig) ez eddig összesen mintegy 120 alkalommal fogadtak ISAF vagy szövetséges helikoptert, addig a PRT 8 életében mindennapjaink részévé vált a hajtómüvek dübörgése és a kerozinszagú forgószárny-szél. Mára a helikopter fogadásaink száma elérte a 120-at, az összes helikopter leszállásé pedig meghaladta a 230-at (A két adat különbsége abból adódik, hogy gyakran egy-egy vasmadár többször is vissza-visszatér ugyanazon feladata során).

A kis és nagy „chopperek” a magyar táborbeli üzemanyag töltések során több mint 108 ezer liter kerozinnal oltották szomjukat. De mi rejlik a számokon túl? Mit takar az az egyszerü mondat, hogy ma három alkalommal fogadtunk helikoptert? A sikeres helikopterfogadás, leszállítás és kiszolgálás igazi csapatmunka. A hadmüveleti részleg információja alapján helyezik készenlétbe a helikopter fogadásra kijelölt erőket, eszközöket. Az egyik legfontosabb lépés a helikopter leszállóhely tüzszerész átvizsgálása. Az esetleges robbanóanyagok felderítése és eltávolítása után az FP (Force Protection) katonák zárják és biztosítják a leszállóhelyet. Ettől a perctől kezdve, akinek nincs feladata a leszállóhelyen, „egy lélek se ki se be”.

Egyszerünek hangzik, de valójában igencsak emberes feladat a közép-ázsiai ország klimatikus viszonyai mellett órákon keresztül zárni és biztosítani még egy ilyen zsebkendőnyi területet is, mint a PRT helikopter-leszállóhelye. A tüzoltóraj és az egészségügyi csoport a bázisreptereken is megszokott szakmai biztosítással veszi ki részét a feladatból. Nem kis többletmunkát jelent ez a PRT tüzoltóinak, akik saját beosztásuk mellett látják el tüzoltó készenléti szolgálatukat. Logisztikusok, híradó és informatikus katonák, harcjármü-vezetők, technikusok, szerelők, akik ha kell a nap huszonnégy órájában ugrásra készen állnak. A helikopterek leszállítását a légi müveletekért felelős csoport irányítja, majd a leszállást követően a hajózóállománnyal egyeztetve koordinálják a szükséges kiszolgálási munkákat. Az üzemanyag-töltést a logisztika állományába tartozó üzemanyag – laboros és – töltő katonák a fogadott légijármü személyzetével közösen hajtják végre. És valóban, a Baghlan tartomány biztonsági helyzetének javítását és megszilárdítását célzó müveletek kapcsán egyre több alkalommal kerül sor éjszakai leszállásokra is.

Helikopter nem csupán a sérültek ellátásához köthető MEDEVAC (egészségügyi kiemelés) feladatok során érkezik hozzánk, de a müveletek tervezésében, irányításában és vezetésében szerepet játszó valamennyi ISAF és szövetséges afgán parancsnok és vezető is rendszeres vendég a magyar „helipadon”. A magyar csapat pedig teszi a dolgát: biztosít, kiszolgál, támogat… éjjel-nappal, forróságban, porban. A megannyi feladatot és rengeteg többletmunkát a rájuk jellemző jó kedvvel és kellő humorral végzik kimagasló szinten, nemzetközi elismeréssel.

Néha felteszik egymásnak a tréfás kérdést:”Mi van itt, reptér?”

fotó: Dr. Toperczer István alezredes

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. július 22-én újabb mérföldkövet jelentő eseményt regisztrálhatott a Szlovák Légierő: megérkezett az első két F-16 Block 70 vadászbombázó északi szomszédunk Malacky-Kuchyňa Légibázisára.

  NÉPSZERŰ HÍREK