A Magyar Tartományi Újjáépítési Csoport (MH PRT) feladatai között szerepel Baghlan tartomány egyik helikopter-leszállóhelyének biztonságos üzemeltetése is. Napjainkra a mindenki által csak „helipad”-ként ismert pont lett az egyik legforgalmasabb hely Camp Pannoniában.
Ahogy a PRT S3 légi irányításért felelős csoportja (Tactical Air Control Party, TACP) megvilágította a magyar tábor légterében zajló forgalmat: a helikopter leszállások száma a PRT 1 óta exponenciális növekedést mutat. (Érdekesség, hogy a PRT 5 hozzávetőlegesen 20 esetben fogadott helikoptert.)
Kicsit más megközelítésben: míg a magyar PRT történetében (a hetedik váltás mandátumának végéig) ez eddig összesen mintegy 120 alkalommal fogadtak ISAF vagy szövetséges helikoptert, addig a PRT 8 életében mindennapjaink részévé vált a hajtómüvek dübörgése és a kerozinszagú forgószárny-szél. Mára a helikopter fogadásaink száma elérte a 120-at, az összes helikopter leszállásé pedig meghaladta a 230-at (A két adat különbsége abból adódik, hogy gyakran egy-egy vasmadár többször is vissza-visszatér ugyanazon feladata során).
A kis és nagy „chopperek” a magyar táborbeli üzemanyag töltések során több mint 108 ezer liter kerozinnal oltották szomjukat. De mi rejlik a számokon túl? Mit takar az az egyszerü mondat, hogy ma három alkalommal fogadtunk helikoptert? A sikeres helikopterfogadás, leszállítás és kiszolgálás igazi csapatmunka. A hadmüveleti részleg információja alapján helyezik készenlétbe a helikopter fogadásra kijelölt erőket, eszközöket. Az egyik legfontosabb lépés a helikopter leszállóhely tüzszerész átvizsgálása. Az esetleges robbanóanyagok felderítése és eltávolítása után az FP (Force Protection) katonák zárják és biztosítják a leszállóhelyet. Ettől a perctől kezdve, akinek nincs feladata a leszállóhelyen, „egy lélek se ki se be”.
Egyszerünek hangzik, de valójában igencsak emberes feladat a közép-ázsiai ország klimatikus viszonyai mellett órákon keresztül zárni és biztosítani még egy ilyen zsebkendőnyi területet is, mint a PRT helikopter-leszállóhelye. A tüzoltóraj és az egészségügyi csoport a bázisreptereken is megszokott szakmai biztosítással veszi ki részét a feladatból. Nem kis többletmunkát jelent ez a PRT tüzoltóinak, akik saját beosztásuk mellett látják el tüzoltó készenléti szolgálatukat. Logisztikusok, híradó és informatikus katonák, harcjármü-vezetők, technikusok, szerelők, akik ha kell a nap huszonnégy órájában ugrásra készen állnak. A helikopterek leszállítását a légi müveletekért felelős csoport irányítja, majd a leszállást követően a hajózóállománnyal egyeztetve koordinálják a szükséges kiszolgálási munkákat. Az üzemanyag-töltést a logisztika állományába tartozó üzemanyag – laboros és – töltő katonák a fogadott légijármü személyzetével közösen hajtják végre. És valóban, a Baghlan tartomány biztonsági helyzetének javítását és megszilárdítását célzó müveletek kapcsán egyre több alkalommal kerül sor éjszakai leszállásokra is.
Helikopter nem csupán a sérültek ellátásához köthető MEDEVAC (egészségügyi kiemelés) feladatok során érkezik hozzánk, de a müveletek tervezésében, irányításában és vezetésében szerepet játszó valamennyi ISAF és szövetséges afgán parancsnok és vezető is rendszeres vendég a magyar „helipadon”. A magyar csapat pedig teszi a dolgát: biztosít, kiszolgál, támogat… éjjel-nappal, forróságban, porban. A megannyi feladatot és rengeteg többletmunkát a rájuk jellemző jó kedvvel és kellő humorral végzik kimagasló szinten, nemzetközi elismeréssel.
Néha felteszik egymásnak a tréfás kérdést:”Mi van itt, reptér?”
fotó: Dr. Toperczer István alezredes
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |