2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jég velük - A sarkvidék sem akadály

Jég velük - A sarkvidék sem akadály
Trautmann Balázs  |  2018. 05. 22., 10:21

Bátran nevezhetjük az egyik leglátványosabb haditengerészeti hadgyakorlatnak az amerikai ICEX 18-at. Végy három nukleáris meghajtású tengeralattjárót, az Északi-sarkvidék végtelen jégmezőit, néhány repülőgépet, sátrakat, csákányokat és hólapátokat: máris adott minden a téli gyakorláshoz

Március első hetében két amerikai és egy brit atommeghajtású vadász-tengeralattjáró találkozott az Északi-sarknál. Az öthetes ICEX 2018 hadgyakorlatot idén a Seawolf-osztályú USS CONNECTICUT (SSN–22), a továbbfejlesztett Los Angeles-osztályba tartozó USS HARTFORD (SSN–768) és a Királyi Haditengerészet Trafalgar-osztályának gyöngyszeme, a HMS TRENCHANT (S91) hajtotta végre. A kiképzési feladat alapvető célja annak tesztelése volt, hogy az emberek és a gépek miképp maradnak harcra képesek extrém téli időjárási körülmények között. Ennek során számos feladatot végeztek el a tenger felszínén és persze a víz, illetve a jégmező alatt. 

A leginkább mozivászonra való mozzanat során a tengeralattjárók tornyaikkal áttörték a sarkvidéki jeget és  a felszínre bukkantak. Ez sem öncélú mutatvány: egy esetleges atomháború során a sarki jégtakaró alatt megbújó hajóknak képeseknek kell lenniük a felszínre emelkedni és ott a legénységnek például egy kisebb sátortábort felépíteni. Ez az Ice Camp Skate nevet kapott mobil minitámaszpont, amelyben teljes kiépítés esetén ötven tengerész képes élni, dolgozni, sőt, egy kisebb harcálláspontot üzemeltetni. 

Már a gyakorlat tervezése során nagy hangsúlyt kapott a környezetvédelem. Ennek megfelelően amit odavittek, azt el is kellett onnan hozni: semmi nem maradhatott ott a tábor helyén vagy a jégfelszínre bukkant tengeralattjárók környékén. Emellett hadászati okokból arra törekedtek, hogy minél kevesebb energia felhasználásával működtessék a tábort, s így minél kisebb legyen a logisztikai igény. Egy esetleges sarkvidéki hadművelet során létfontosságú, hogy a felépített előretolt támaszpont lehetőség szerint önfenntartó legyen, hiszen ide igazán nehéz és költséges mondjuk a fűtőolaj szállítása. Területszerzés 

Nem véletlen a megnövekedett figyelem. Az Északi-sark stratégiai fontossága egyre nő. Ahogyan a jég fogy és szabadulnak fel az eddig használhatatlan hajózási útvonalak, úgy lesz egyre inkább értékes a terület gazdaságilag és katonailag egyaránt, bár hivatalosan az Északi-sark demilitarizált terület. Arra azonban már most is számos példa van, hogy a nemzetközi jog pontosan annyit ér, amennyit betartanak belőle: például a dél-kínai tenger számos új kínai támaszpontja mutatja be az egyezmények hatékonyságának korlátait. Hivatalosan a sarkvidéken öt állam (Kanada, Norvégia, Grönland miatt Dánia, Oroszország és az Egyesült Államok) rendelkezik a partjaitól számított 200 mérföldes (370 kilométeres) kizárólagos kereskedelmi hasznosítási zónákkal. Az ezen kívül eső terület pedig nyílt tenger. 

A szárazföld felől benyúló, a tengerfenéket alkotó kontinentális talapzat folytonossága miatt azonban több állam is jogot formálna a sarkvidék jelentős részére, illetve az ott található ásványkincsekre. Ez több százezer, sőt Oroszország esetében például 1,2 millió négyzetkilométeres területi igényt jelent. Bár a jogi csatározás, illetve az ENSZ illetékes szakbizottságának munkája még tart, azt már a térségben érdekelt államok is pontosan tudják: azé lesz a terület, aki ütőképesebb katonai erőt képes felvonultatni. Míg Oroszország már kifejezetten a sarkvidékre felszerelt és kiképzett hadsereget, légierőt épít, az amerikai válasz egyelőre visszafogottabb. A kétévente megrendezett ICEX-gyakorlat ennek egyik eleme, melyet olyan egyéb programok is kiegészítenek, mint amilyen az amerikai parti őrség új, nehéz jégtörő hajóosztályának nemrég bejelentett fejlesztése. 

Légi támogatás

A gyakorlat nemcsak a haditengerészeknek, de a légierőnek is munkát ad. 2016-ban például a 249. szállítórepülőgép-század hatfős legénysége és C–17A Glomebaster III-as repülőgépe kapta meg azt az izgalmas feladatot, hogy légi utánpótlást dobjon le a sátortábor építéséhez és üzemeltetéséhez. A dolog nehézségét egyrészt a végtelen hómezők és a változó mágneses terek melletti navigáció jelentette, másrészt egy olyan tábort kellett megtalálni, mely óránként közel egy kilométeres sebességgel úszik a vízen.

A General Dynamics cég Bluefin típusú, távolról irányított tengeralattjárója az ICEX 2016 gyakorlaton.

Az alaszkai Deadhorse repülőteréről útnak induló gép szerencsésen végrehajtotta az úttörő feladatot: ez volt ugyanis az első olyan bevetés, amikor az alaszkai Elmendorf-Richardson Egyesített Légibázis repülőgépével sarkvidéki utánpótlást juttattak célba ejtőernyővel. Ennek során nyolc konténerben közel hat tonna felszerelést és utánpótlást dobtak le a legészakibb (igaz, csak ideiglenes) amerikai katonai bázisra. A sikerhez persze az is kellett, hogy még a légitámaszponton, biztonságosan, szimulátor segítségével gyakorolják be, milyen problémák várhatók a sarkvidéki repülés során és azokat miként lehet elhárítani a négyhajtóműves stratégiai szállítógép pilótafülkéjében.

Kutatások a mélyben

A haditengerészek és hajóik nem csupán az extrém körülmények közötti hadviselést gyakorolják ilyenkor, hanem komoly tudományos kutatómunkát is végeznek. 2016-ban például rövid hatótávolságú, víz alatti akusztikus kommunikációs kísérleteket is végrehajtottak. Egy speciális hangsugárzó eszközt a vízbe 25, 50 és 138 méterre leengedve több frekvencián (950, 2800 és 405 Hertz) jelsorozatokat küldtek ki, melyeket az 1500 és 3000 méterre elhelyezett speciális víz alatti mikrofonokkal fogtak. A rögzített jeleket elemezve a tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora a jelveszteség, hogyan alakul a jel és a zaj aránya a frekvenciák, a mélységek és a távolságok változtatásával.

Mint a kísérletek során kiderült, 50 méteres mélységben egy olyan vízréteg húzódott, mely komolyan befolyásolta a hangok terjedését. Emellett a térség víz alatti akusztikus viszonyait modellező szoftverről is kiderült: ami a szervereken működő modell volt, az a valóságban teljesen másképp funkcionált. 

Fotó: internet

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.