Az Amerikai Tengerészgyalogság befejezte azt a kísérletet, mely során vezető nélküli tehergépjárműveket vegyítettek hagyományos, emberek által vezett gépjárműoszlopba, mely a technológia jövőbeni, szélesebb körben történő alkalmazása előtt kövezi ki az utat. A Cargo UGV (vezető nélküli szárazföldi teherjármű) néven ismert tesztek keretében az Oshkosh Defence két járművet szerelt fel a TerraMax technológiával. A kutatás célja az volt, hogy megállapítsák vajon képesek-e a “robot” tehergépjárművek hagyományos, ember által vezetett gépjárművek között konvojban üzemelni, és ha igen, akkor hogyan. A kísérlet ötletét számos, halálesettel végződött hagyományos konvojt ért támadás hívta életre.
“Ha képesek lennénk a tengerészgyalogosokat ilyen robottal vezérelt szállító jármüvekkel a célterületre juttatni, akkor először is csökkenthetnénk a sérülések számát, másodszor pedig több haditengerész maradna a különböző helyszíneken történő bevetésekre”, - nyilatkozta Warren Watts százados, logisztikai tiszt a hónap elején Las Vegas-ban megrendezett Vezető Nélküli Gépjármüvek Szövetségének nemzetközi konferenciáján. “A technológia alkalmazása logisztikai- és katonai erősokszorozóvá válhat”, - tette hozzá a százados.
A US Marines és az Oshkosh három “meghatározott müszaki kiértékelést” hajtott végre a virginiai Fort Pickettben, a pennsylvániai Gascolában, valamint a floridai Eglin légibázison.
Az utolsó kísérlet során a tengerészgyalogosok két önrendelkezésü robotjármüvet, valamint egy parancsnoki- és ellenőrző jármüvet irányítottak hagyományos, katonák által vezetett gépjármüoszlopon belül.
“Az általános tapasztalatok nagyon pozitívak voltak”, - mondta Watts majd hozzátette: “a rendszer felhasználóbarát módon igazából azt tette amit tennie kellett”
A robotok által vezérelt gépjármüvek nem tértek le az útról, elkerülték az akadályokat, egy sávban haladtak, tartották sebsségüket és bár “nem pontosan úgy vezettek, mint ahogyan az emberek”, de a rendelkezésünkre álló robottechológia mai szintjének megfelelően végezték a feladatokat – számolt be Watts százados.
A tesztelők megismerték a parancsnoki- és ellenőrző rendszert, amely más típusú gépjármübe építve 3-5 robotvezérelt jármü egyidejü irányítását tenné lehetővé a tengerészgyalogosok számára.
Az Oshkosh képviselőinek elmondása alapján a vezető nélküli jármüre szerelt elektromos érzékelők virtuális képet alkotnak a körülötte lévő világról. Ha például a jármü elé ember vagy akár állat lép, a fékek müködésbe lépnek.
A tengerészgyalogosok tesztjei során a vezető nélküli jármüvek haladási sebessége a 60 km/h-t is elérte.
A rendszert egyébként úgy tervezték meg, hogy bármilyen szárazföldi katonai jármübe beépíthető legyen annélkül, hogy annak szállítótere, szállítási kapacitása csökkenne, nyilatkozták az Oshkosh szakemberei. A végső cél egy olyan, helytakarékos módon beépíthető rendszer kifejlesztése, mellyel a jármü ember által vagy robot üzemmódban is bevethető, alkalmazható lesz.
“Az Oshkosh a kísérlet során használt TerraMax prototípus rendszert néhány héten belül beépítettea gépjármüvekbe. Bár a rendszer jól vizsgázott a tesztek során, a technológia katonai felhasználása jelenleg még nem tisztázott.” - jegyezték meg a cég szakemberei.
“Terrmészetesen szeretnénk tovább folytatni a technológia fejlesztését és tesztelését, hogy lássuk hová fejlődik és milyen lehetőségeket tartogat.” – mondta Watts, majd végül hozzátette: “Bár nincs hivatalos program ilyen típusú rendszerre, az Amerikai Tengerészgyalogság érdeklődését fejezte is.”