2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Black Eagle orosz harckocsi

Art of WAR  |  2006. 10. 11., 15:56

A Szovjetunió szétbomlása után sok elemző és szakértő véleménye volt, hogy az orosz hadiipar darabjaira hullik, és a hadsereg fejlődése megáll. Ez ideig-óráig valóban bekövetkezett, de mint az orosz gazdaság más területén, a hadiiparban is újabb fellendülésnek lehetünk tanúi. Kiváló bizonyítéka ennek a Black Eagle harckocsi, az orosz harckocsigyártás legújabb remeke.

A Szovjetunió széthullása után az orosz hadiipar megtorpant, ennek ellenére a 80-as évek végén a leningrádi Kirov tervezőirodában Nyikolaj Popov tervei alapján megkezdődött egy forradalmian új harckocsi tervezése. A terveket az omszki gyár kapta meg, és kapta feladatul, hogy ezek alapján a T-80-as méltó utódját készítse el. Az első mintadarabot 1997 szeptemberében a II. Omszki Katonai Felszerelések és Fegyverek  Nemzetközi Kiállításán mutatták be.

 

Számos feltételezés kering arra vonatkozóan, hogy ez az új jármü akár exportlehetőséget is biztosíthat Oroszország számára, bár erről még hivatalos álláspont nem született. Természetesen az is fontos, hogy az omszki gyár rengeteg lobbit folytat a sorozatgyártás elnyerése érdekében, ezzel biztosítva a jövőjét, kiszabadulva a csődeljárás árnyékából. A harckocsit éveken keresztül homály fedte. Néhány poszteren és egy-egy elejtett félmondaton kívül semmilyen információ sem jutott el a nemzetközi szaksajtóhoz, míg 1998-ban a Görögországban megrendezett Nemzetközi Védelmi Találkozó alkalmával be nem mutatták. A bemutató a nemzetközi szakértők minden várakozását felülmúlta. Az újszerü megjelenés és kivitelezés lenyügözte a rivális feleket.

A Black Eagle (oroszul: Чёрный Орёл) több ponton tér el a hagyományos szovjet „T” modellektől. A páncéltest nyújtottabb, ezzel a teljes magasság 400 mm-rel csökkent. A futógörgők száma oldalanként hétre növekedett, ezzel a jármü stabilitása és mozgékonysága is pozitívan változott. A vezető helyét hátrébb tolták, lehetővé téve a frontpáncélzat vastagságának növelését. A páncélvastagság mellett a dőlésszögét is növelték.  A vezető optikai eszközei a T-80U eszközeinek továbbfejlesztett változatai. 

 Jól látható az elnyújtott páncéltest és a meredek, különböző szögü síkokból álló torony

A tank fő fegyverzete egy 125 mm-es 2A46M típusú sima csövü löveg. A fegyvert automata töltő- és ürítőberendezéssel látták el, aminek köszönhetően a tüzgyorsasága 12 lövés/percre növekedett. A 30 darab lőszer a torony hátsó részében helyezkedik el, innen juttatja az automatika a lövegbe. A torony különlegessége, hogy többféle löveg beépítését teszi lehetővé különösebb átalakítás nélkül, így akár 152 mm-es löveg befogadására is alkalmassá tehető. A jármübe épített kiegészítő fegyverekről sajnos nem rendelkezünk adatokkal, de feltételezhető, hogy egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskát építettek a löveg mellé. Minden bizonnyal ellátták gránátvetőkkel is.

  A torony hátsó részében 30 darab lőszer rejlik

A háromfős legénység minden tagja egy-egy kamrában helyezkedik el. A kamra feladata, hogy találat esetén megvédje a kezelőszemélyzetet. A torony alakjában is komoly változtatásokat eszközöltek: növelték a dőlésszögek nagyságát, és megváltoztatták a páncéltest vastagságát is. Az alkalmazott páncélzatra vonatkozó adatokat az oroszok titkosan kezelik. Ugyanígy kevés adattal rendelkezünk a jármü többi tulajdonságáról is. Azt lehet tudni, hogy a tank erőforrása egy dízelmotor és egy gázturbina. A jármü súlya 50 tonna körül van.

A Black Eagle nem emlékeztet a „T” testvéreire

A nagy titkolózás okai összetettek. Egyrészt hagyományosan féltik a még mindig riválisnak tekintett amerikai és nyugat-európai hadseregektől az új technikai eszközöket, másodsorban ezzel kívánnak a világpiac vezető helyére törni, megmentve a csőd szélén álló gyárakat. Elfogadhatónak látszik azoknak a katona szakértőknek a véleménye, hogy az oroszok az omszki gyárat kívánják a hazai harckocsigyártás központjává tenni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.