2024. 12. 13. péntek
Luca, Otília
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Black Eagle orosz harckocsi

Art of WAR  |  2006. 10. 11., 15:56

A Szovjetunió szétbomlása után sok elemző és szakértő véleménye volt, hogy az orosz hadiipar darabjaira hullik, és a hadsereg fejlődése megáll. Ez ideig-óráig valóban bekövetkezett, de mint az orosz gazdaság más területén, a hadiiparban is újabb fellendülésnek lehetünk tanúi. Kiváló bizonyítéka ennek a Black Eagle harckocsi, az orosz harckocsigyártás legújabb remeke.

A Szovjetunió széthullása után az orosz hadiipar megtorpant, ennek ellenére a 80-as évek végén a leningrádi Kirov tervezőirodában Nyikolaj Popov tervei alapján megkezdődött egy forradalmian új harckocsi tervezése. A terveket az omszki gyár kapta meg, és kapta feladatul, hogy ezek alapján a T-80-as méltó utódját készítse el. Az első mintadarabot 1997 szeptemberében a II. Omszki Katonai Felszerelések és Fegyverek  Nemzetközi Kiállításán mutatták be.

 

Számos feltételezés kering arra vonatkozóan, hogy ez az új jármü akár exportlehetőséget is biztosíthat Oroszország számára, bár erről még hivatalos álláspont nem született. Természetesen az is fontos, hogy az omszki gyár rengeteg lobbit folytat a sorozatgyártás elnyerése érdekében, ezzel biztosítva a jövőjét, kiszabadulva a csődeljárás árnyékából. A harckocsit éveken keresztül homály fedte. Néhány poszteren és egy-egy elejtett félmondaton kívül semmilyen információ sem jutott el a nemzetközi szaksajtóhoz, míg 1998-ban a Görögországban megrendezett Nemzetközi Védelmi Találkozó alkalmával be nem mutatták. A bemutató a nemzetközi szakértők minden várakozását felülmúlta. Az újszerü megjelenés és kivitelezés lenyügözte a rivális feleket.

A Black Eagle (oroszul: Чёрный Орёл) több ponton tér el a hagyományos szovjet „T” modellektől. A páncéltest nyújtottabb, ezzel a teljes magasság 400 mm-rel csökkent. A futógörgők száma oldalanként hétre növekedett, ezzel a jármü stabilitása és mozgékonysága is pozitívan változott. A vezető helyét hátrébb tolták, lehetővé téve a frontpáncélzat vastagságának növelését. A páncélvastagság mellett a dőlésszögét is növelték.  A vezető optikai eszközei a T-80U eszközeinek továbbfejlesztett változatai. 

 Jól látható az elnyújtott páncéltest és a meredek, különböző szögü síkokból álló torony

A tank fő fegyverzete egy 125 mm-es 2A46M típusú sima csövü löveg. A fegyvert automata töltő- és ürítőberendezéssel látták el, aminek köszönhetően a tüzgyorsasága 12 lövés/percre növekedett. A 30 darab lőszer a torony hátsó részében helyezkedik el, innen juttatja az automatika a lövegbe. A torony különlegessége, hogy többféle löveg beépítését teszi lehetővé különösebb átalakítás nélkül, így akár 152 mm-es löveg befogadására is alkalmassá tehető. A jármübe épített kiegészítő fegyverekről sajnos nem rendelkezünk adatokkal, de feltételezhető, hogy egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskát építettek a löveg mellé. Minden bizonnyal ellátták gránátvetőkkel is.

  A torony hátsó részében 30 darab lőszer rejlik

A háromfős legénység minden tagja egy-egy kamrában helyezkedik el. A kamra feladata, hogy találat esetén megvédje a kezelőszemélyzetet. A torony alakjában is komoly változtatásokat eszközöltek: növelték a dőlésszögek nagyságát, és megváltoztatták a páncéltest vastagságát is. Az alkalmazott páncélzatra vonatkozó adatokat az oroszok titkosan kezelik. Ugyanígy kevés adattal rendelkezünk a jármü többi tulajdonságáról is. Azt lehet tudni, hogy a tank erőforrása egy dízelmotor és egy gázturbina. A jármü súlya 50 tonna körül van.

A Black Eagle nem emlékeztet a „T” testvéreire

A nagy titkolózás okai összetettek. Egyrészt hagyományosan féltik a még mindig riválisnak tekintett amerikai és nyugat-európai hadseregektől az új technikai eszközöket, másodsorban ezzel kívánnak a világpiac vezető helyére törni, megmentve a csőd szélén álló gyárakat. Elfogadhatónak látszik azoknak a katona szakértőknek a véleménye, hogy az oroszok az omszki gyárat kívánják a hazai harckocsigyártás központjává tenni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK