2025. 05. 01. csütörtök
Fülöp, Jakab
: 405 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megjelent az Aranysas februári száma

Art of WAR  |  2006. 02. 06., 09:15

Megjelent az Aranysas februári száma. Ízelítő a tartalomból.

Az R-4 légiharc-rakéta

Kővári László

Az ötvenes években a Szovjetunió Urálon túli területei szinte védtelenek voltak. Az Északi-sark felől érkező ellenséges bombázók felderítéséhez és megsemmisítéséhez még összefüggő radarrendszer sem állt rendelkezésre. Mivel egy atomháború esetén az USAF nehézbombázói a legrövidebb úton északi irányból közelítették volna meg a szovjet távol-keleti célpontokat, meg kellett oldani a védekezést.

 

MiG-29K, a vörös Hornet

Kővári László

A nyolcvanas évek elején még szolgálatba sem állt az első szovjet negyedik generációs vadászgép, a MiG-29-es, máris döntés született arról, hogy ki kell fejleszteni a típus repülőgép-hordozó fedélzetéről bevethető változatát is. A szovjet haditengerészetnek ugyanis akkoriban csak a függőleges fel- és leszállásra képes Jak-38-asa volt, ám ennek képességei nem voltak kielégítőek. Mindenképpen szükség volt egy olyan nagy teljesítményü és korszerü típusra, amely képes a flotta légvédelmének biztosítására, emellett alkalmas az ellenséges hajók vagy parti létesítmények elleni harcra is.

 

A MiG-29-es tervezőit ez hatalmas feladat elé állította, hiszen a gépet eredetileg egyfeladatúnak szánták. A fejlesztés sikertelenül zárult, legalábbis abból a szempontból, hogy végül a haditengerészet vezetői a konkurens Szuhoj tervezőiroda Szu-33-asát választották.

 

Az Ászok Ásza

Kővári László

 

Talán furcsa, de a negyedik harcigép-generáció legsikeresebb típusának még mindig van olyan változata, amelyről részletesebben nem esett szó magazinunkban. Ennek az az oka, hogy az izraeli kivitelezésben korszerüsített gép eddig nem állt szolgálatba, de a közeljövőben lehet, hogy erre mégis sor kerül. Tavaly ősszel ugyanis felröppent annak híre, hogy keleti szomszédunk és NATO-szövetségesünk, Románia használt izraeli F-16A/B gépeket állít hadrendbe, mégpedig "több tucatot", s ez legalább 24-et jelent. A hírt a román hivatalos szervek azonnal cáfolták, hiszen formálisan még nem írták ki a tendert, annyit azonban elismertek, hogy tárgyalások folynak. Idetartozó háttér-információ, hogy az USA kormánya már hozzájárulását adta az esetleges szerződéskötéshez, hiszen amerikai eredetü fegyverek harmadik fél részére való továbbadásához engedély szükséges. A Lockheed-Martin ugyancsak tud róla, mindez arra utal, hogy nemcsak előzetes puhatolózó tárgyalások folynak a román és az izraeli fél között, hanem nagyon is konkrét az ügy.

 

Aeronavale

Vim Das és Kees Otten

 

Európa egyik legsokoldalúbb haditengerészeti légiereje a francia Aeronavale, amely folyamatos erőfeszítéssel igyekszik a régóta meglévő magas színvonal fenntartására. Állományukban megtalálhatók a vadász-, vadászbombázó, tengeri járőr, tengeralattjáró-elhárító és egyéb speciális, pl. légtérellenőrző feladatra optimalizált típusok.

 

A leszálló Sárkányok földje

D. Nouwen és Koen Aerts

 

2005 végén lezárult egy újabb korszak a katonai repülés történetében, miután nyugdíjazták a világon utolsóként még aktív szolgálatot ellátó Saab Draken vadászgépeket.

Ausztria légierejének hajózó- és müszaki állománya egyszerre szomorú és vidám, mivel a régi kedvelt típustól való kényszerü megválást követően végre a legmodernebbek közé tartozó harci gépeik lesznek.

 

Mentőangyalváltás

Trautmann Balázs

 

A harci kutató-mentő helikopterek aránylag kis médiafigyelmet kapnak. Az ellenséges területről a lelőtt pilótákat vagy más, saját vagy szövetséges katonákat kiemelő különleges feladatú és felszerelésü repülőeszközök tevékenysége utoljára talán akkor kapott nagyobb visszhangot (és egy Time-címlapot is), amikor az F-16C Fighting Falconjából katapultált Scott O’Grady kapitányt menekítették ki a volt Jugoszlávia területéről 1995. június 8-án.

 

A Norad-procedúra

Stefan Degraef és Edvin Borremans

 

A második világháború óta a legnagyobb változás előtt áll Kanada légiereje. Évtizedeken keresztül Nyugat-Európa megvédése volt a fő feladat, így a Német Szövetségi Köztársaságban többszázadnyi harci repülőgépet állomásoztattak.

A hidegháború megszünése a katonai költségvetés visszafogására ösztönözte a nyugati országokat, köztük Kanadát is. A Canadian Armed Forces, ezen belül a légierő is elérte a "kritikus tömeget", szervezete elavult, gazdaságtalan, gyakorlott állománya az elvándorlás miatt csökken, gépállománya elöregedett.

 

Helikopterhordozók II.

Zsig Zoltán

 

Az Egyesült Államok haditengerészetében még a régebbi, Tarawa-osztályú helikopterhordozó hajók is szolgálatban vannak. Ezeknek a hajóegységeknek is a partra szálló hadmüveletek támogatása a feladata a fedélzetén lévő különböző helikopterekkel és a Harrier repülőgépekkel.

 

A kőszívü ember

Horváth Zoltán

 

"A háborúban a legnehezebb dolog az olyan felsőbb parancsnokok megtalálása volt, akik ahhoz is megfelelően viszonyultak, hogy amennyiben a cél megérte az áldozathozatalt, nem törődtek az emberveszteséggel" - nyilatkozta az I. világháború után Hugh Montague Trenchard. A hercegi famíliából származó tiszt - akárcsak Douhet - figyelemre méltóan korán felfogta a légi hadviselés lényegét. Viszont, ellentétben az intellektuális olasszal, az ízig-vérig angol arisztokratát nem az ösztönös ráérzés vezette, hanem háborús tapasztalatain nyugvó gyakorlatias gondolkodása.

 

Ingabombázás II.

Jánkfalvi Zoltán

 

A cikk első részéből világosan kiderült, hogy a hadmüveletek megszervezésének és beindításának elsődlegesen propagandisztikus okai voltak. Célja volt a felhőtlen amerikai-szovjet "szövetségesi" viszony szimbolizálása és a világ előtti bemutatása. Nagyon sokan tisztában voltak vele, hogy ez csak a felszín, és a mélyben óriási ellentétek húzódnak a két világhatalom között. Mindezek ellenére a közös légi hadmüveletek tovább folytatódtak.

 

A brit idegenlégiós

Horváth Zoltán

 

A RAF Canberra PR. 9-es jelzésü stratégiai felderítőgépei közül az utolsókat 2005 júliusában vonták ki. A típus a vártnál lényegesen hosszabb ideig - 55 évig - állt szolgálatban, és összesen 15 ország légiereje rendszeresítette. Az USAF már 1951-ben feliratkozott a megrendelők közé. A repülőgépgyártókat nemcsak odahaza, hanem világszerte is sokkolta ez a meglepetésszerü döntés, hiszen az Egyesült Államokban az I. világháború befejezése óta nem építettek repülőeszközt külföldi eredetü tervek alapján.

 

Fallúdzsa

Zsig Zoltán

 

Az iraki város félelmetes hírnévre tett szert az utóbbi két évben.

Az ország 2003-as megszállása óta itt érték a legnagyobb veszteségek az amerikai haderőt. A felkelési mozgalomhoz külföldről érkezett önkéntesek és terroristák is csatlakoztak. A sürün lakott települést megfelelő búvóhelyül szolgált, s jelentős támogatást is élveztek itt. Ráadásul véres és barbár terrorcselekményeikkel sokkolták a megszálló erők katonáit, Irak békés lakosságát és az egész világot. Sokáig úgy tünt, hogy a szövetséges katonák nem merik megtámadni az ellenállási gócpontot, mivel tartottak a nagy saját és polgári veszteségtől.

 

Ich bin Ancsa

Kárpáti Endre

 

Németország nem az igazán jó repülőmúzeumairól híres. Itt található ugyan a müncheni Deutsches Museum kitünő kiállítása, azonban a többi nagy gyüjtemény megtekintése után a látogatónak minden oka megvan arra, hogy kissé félve induljon el Hermeskeilbe, a Junior család magánmúzeumához.

 

Csillaghajósok mentőöve

Schuminszky Nándor

 

Minden kozmikus utazás számos veszélyt rejt magában. A földi szimulációs kísérletek során fény derült lényegében minden olyan veszélyre, amely a kozmoszba kijutó emberre leselkedik. A szerzett tapasztalatok birtokában ezek mindegyikére felkészítették az ürhajósokat, hogy legalább az előre látható veszélyekre számítva azokkal szemben védelmet nyújtsanak.

 

Pályamódosítás

Szepesi József

 

Szabó János professzor úr még a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára volt, amikor a HM társadalmi kapcsolatok főosztálya által összehívott tanácskozáson megismertem. A nevén és a tisztségén kívül semmit nem tudtam róla. Egy kisebb vita is kialakult közöttünk, ugyanis javasoltam, hogy alkalmanként hallgassák meg az összehívott társadalmi szervezetek képviselőit a honvédelem ügyével szorosan összefüggő kérdésekről. A következő alkalom, amely az érdeklődésemet felkeltette, s amelynek eredménye ez az interjú, a légierő-parancsnokság 2005-re tervezett feladatait bemutató konferencia volt. Ugyanis befejezésül Óvári Gyula professzor, repülőmérnök-ezredes tartott figyelmet keltő, ugyanakkor számtalan ok miatt keserédes hangvételü előadást a magyar repülőszakember-képzés helyzetéről. Annak slusszpoénjaként nevesítette a pozitív póluson Szabó János professzort. Ekkor vált ismertté számomra, hogy Szabó Jánost is a szolnoki Kilián György Repülőmüszaki Főiskola bocsátotta szárnyra, adta meg számára a tudomány meghódításához szükséges alapot. A párhuzamok jogán - ez esetben nem szorosan értendő - sikerült a közelébe kerülni. Hogy mi itt a párhuzam?

Hát a "genius loci", a hely szelleme.

 

A Disznó-öböl hőse

Kovács János

 

A makett valamikor a kilencvenes évek első felében látott napvilágot. Vésett panelvonalak, középszerü minőség jellemzi, két világosszürke öntőkereten és egy átlátszón, amely a kabintetőt tartalmazza. Összesen 60 alkatrészből építhetjük meg ennek a szép vonalú, erőt sugárzó repülőgépnek a kicsinyített mását. Az építés során csupán oldal- és felülnézeti rajzok és egy röntgenrajz volt segítségemre. Ezekkel összemérve a kit hüen adja vissza a gép eredeti formáját. Nem terveztem semmilyen nagyobb feljavítást vagy beavatkozást a maketten, azt egyenesen dobozból akartam megépíteni. Pár szóban az összeállítási rajzról: aki épített már Hobbycraft makettet, az hozzászokott a rajzhoz; aki nem, annak először talán a Móricka-ábra kifejezés jut eszébe. Tanulmányozására érdemes a megszokottnál több időt fordítani. (Valószínüleg nem makettezik, aki rajzolta.)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-20 15:28:26
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A májusi hónap igencsak gazdag lesz repülős programokban: többek között majálisok, előadások, sétarepülések, repülőnapok, családi napok sora várja az érdeklődőket az ország különböző pontjain, melyek közül biztosan mindenki talál majd kedvére valót!

  NÉPSZERŰ HÍREK