Az elmúlt két évtizedben az USA haditengerészete jelentősen csökkentette a kiképzés költségeit úgy, hogy közben a baleseti statisztikán is sikerült szépen javítani. Az állításban lévő látszólagos ellentmondást a San Diegó-i haditengerészeti támaszponton található hajószimulátor oldja fel. A haditengerészet új szimulátorát a norvég Kongsberg Maritime szállította, amelynek PC alapú verziója is létezik. A szimulátor természetesen csak a hidat szimulálja, az ott tanulók tehát a hajók vezetésének mikéntjét sajátíthatják el.
A technológia messze nem tekinthető újdonságnak, bár a hajószimulátorok terén – ritka kivételként – a civil alkalmazás megelőzte a katonait, hiszen a kereskedelmi hajózás jóval nagyobb anyagi kockázatot vállal, ha egy tapasztalatlan kapitányra bízzák hajójukat, aki esetleg nekiütközik valaminek, vagy esetleg zátonyra fut. Nem meglepő módon először horribilis összegekért, dollármilliókért olajtankerekhez fejlesztettek szimulátort, amelyek segítségével a személyzet már előre megismerhette hajóját, s megtanulhatta navigálását.A haditengerészet természetesen messze nem olyan rugalmas, mint a kereskedelmi hajózási vállalkozások, ám a fegyvernemek közül a légierő után másodikként ismerte fel a rendszerben rejlő lehetőségeket (újabban már a gyalogság is használ szimulátorokat kiképzésre). Ráadásul az egyre nagyobb számban fejlesztett különböző szimulátorok jócskán csökkentik az árakat is. Ennek köszönhetően az elmúlt két évtizedben megközelítőleg ötven százalékkal csökkent a balesetek száma. A „nagy” szimulátorok mellett egyre népszerübbek az adott szimulátor PC-re fejlesztett változatai, így az USA haditengerészeténél használt NSST (Navigation, Seamanship and Shiphandling Trainer) szimulátornak is létezik egy „kompakt változata”, az NSST V1. Természetesen messze nem olyan látványos, mint a fix telepítésü a támaszponton. Az NSST V1-et eddig 28 hajó PC-in tették elérhetővé, így a legénység folyamatosan gyakorolhat, illetve begyakorolhat standard helyzeteket.A hajószimulátorok további jelentős előnye az anyagi és biztonsági megfontolásokon túl az aktuálisan vezetendő hajó harcértékének jelentős növekedése. Egy új személyzet ugyanis 40 órás szimulátoros kiképzéssel lényegesen több tapasztalatot szerez, mint ha ugyanennyi időt töltene el a tényleges hajón.Látni kell azonban azt is, hogy a szimulátorok technológiája messze nem olyan bonyolult, hogy azt fejletlenebb országok ne tudnák használni. Számos eleme egy kis túlzással a sarki számítástechnikai üzletben is megvásárolható. A szimulátor lelkének számító szoftver elkészítése jelenti a legnagyobb kihívást, amely azonban egyáltalán nem leküzdhetetlen. Ezt a két feltörekvő ázsiai hatalom, India és Kína is felismerte, s már a 90-es évek óta dolgoznak saját szimulátoraikon. Törekvésük gyümölcsei kezdenek beérni, hiszen az USA legnagyobb bánatára saját jelentései szerint rohamosan fejlődik a két ország haditengerészeinek képzettsége.