2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szimulátorokkal növelik harcértéküket a flották

Art of WAR  |  2007. 08. 08., 20:15

Az elmúlt két évtizedben az USA haditengerészete jelentősen csökkentette a kiképzés költségeit úgy, hogy közben a baleseti statisztikán is sikerült szépen javítani. Az állításban lévő látszólagos ellentmondást a San Diegó-i haditengerészeti támaszponton található hajószimulátor oldja fel. A haditengerészet új szimulátorát a norvég Kongsberg Maritime szállította, amelynek PC alapú verziója is létezik. A szimulátor természetesen csak a hidat szimulálja, az ott tanulók tehát a hajók vezetésének mikéntjét sajátíthatják el.

A technológia messze nem tekinthető újdonságnak, bár a hajószimulátorok terén – ritka kivételként – a civil alkalmazás megelőzte a katonait, hiszen a kereskedelmi hajózás jóval nagyobb anyagi kockázatot vállal, ha egy tapasztalatlan kapitányra bízzák hajójukat, aki esetleg nekiütközik valaminek, vagy esetleg zátonyra fut. Nem meglepő módon először horribilis összegekért, dollármilliókért olajtankerekhez fejlesztettek szimulátort, amelyek segítségével a személyzet már előre megismerhette hajóját, s megtanulhatta navigálását.A haditengerészet természetesen messze nem olyan rugalmas, mint a kereskedelmi hajózási vállalkozások, ám a fegyvernemek közül a légierő után másodikként ismerte fel a rendszerben rejlő lehetőségeket (újabban már a gyalogság is használ szimulátorokat kiképzésre). Ráadásul az egyre nagyobb számban fejlesztett különböző szimulátorok jócskán csökkentik az árakat is. Ennek köszönhetően az elmúlt két évtizedben megközelítőleg ötven százalékkal csökkent a balesetek száma. A „nagy” szimulátorok mellett egyre népszerübbek az adott szimulátor PC-re fejlesztett változatai, így az USA haditengerészeténél használt NSST (Navigation, Seamanship and Shiphandling Trainer) szimulátornak is létezik egy „kompakt változata”, az NSST V1. Természetesen messze nem olyan látványos, mint a fix telepítésü a támaszponton. Az NSST V1-et eddig 28 hajó PC-in tették elérhetővé, így a legénység folyamatosan gyakorolhat, illetve begyakorolhat standard helyzeteket.A hajószimulátorok további jelentős előnye az anyagi és biztonsági megfontolásokon túl az aktuálisan vezetendő hajó harcértékének jelentős növekedése. Egy új személyzet ugyanis 40 órás szimulátoros kiképzéssel lényegesen több tapasztalatot szerez, mint ha ugyanennyi időt töltene el a tényleges hajón.Látni kell azonban azt is, hogy a szimulátorok technológiája messze nem olyan bonyolult, hogy azt fejletlenebb országok ne tudnák használni. Számos eleme egy kis túlzással a sarki számítástechnikai üzletben is megvásárolható. A szimulátor lelkének számító szoftver elkészítése jelenti a legnagyobb kihívást, amely azonban egyáltalán nem leküzdhetetlen. Ezt a két feltörekvő ázsiai hatalom, India és Kína is felismerte, s már a 90-es évek óta dolgoznak saját szimulátoraikon. Törekvésük gyümölcsei kezdenek beérni, hiszen az USA legnagyobb bánatára saját jelentései szerint rohamosan fejlődik a két ország haditengerészeinek képzettsége.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!