2024. 02. 24. szombat
Mátyás
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hogyan lehet valaki a professzionális hadsereg tagja Magyarországon?

Art of WAR  |  2007. 09. 05., 09:13

A világ szinte minden országában – legalábbis ahol a fegyveres erők zömét vagy egészét hivatásos, illetve szerződéses katonák alkotják – gondot okoz a meglévő helyek, státuszok feltöltése, a személyi állomány pótlása vagy bővítése. Az Egyesült Államokban például már 2000 dollárt is fizetne a hadsereg a Nemzeti Gárdának minden egyes beszervezett, aktív katonai szolgálatra jelentkezőért. Nézzük meg, hazánkban – ahol a sorkatonaság eltörlése óta szintén toborzással töltik fel a honvédséget – hogyan áll a helyzet. A kérdés már csak azért is időszerű, mert a legutóbbi adatok szerint jelenleg is mintegy 1200 betölthető, azaz üres szerződéses legénységi beosztás van a Magyar Honvédségnél.

Professzionális alapokra helyezett hadsereg

Magyarországon az utolsó sorkatona 2004. november 3-án szerelt le, ettől az időponttól kezdve kizárólag hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos katonák, illetve polgári alkalmazottak szolgálnak a honvédségben. A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény szerint a hivatásos állomány tagja az a tiszthelyettesi vagy tiszti rendfokozatú katona lehet, aki a katonai szolgálatot élethivatásként, határozatlan időre vállalja. A szerződéses állományba tartozók esetében a lényegi különbség ezzel szemben az, hogy az ide tartozó honvéd (rendfokozat nélküli) és tisztesi, tiszthelyettesi, tiszti rendfokozatú katona a szolgálati viszonyt határozott idejü szerződésben vállalja csak, azaz ennek a határozott idejü szerződésnek lejárta után a szolgálati viszonya megszünik. Természetesen már nemcsak férfiak, hanem nők is jelentkezhetnek szerződéses katonának. Ehhez kapcsolódó érdekesség, hogy az utóbbi időszakban folyamatosan megfigyelhető a nők részarányának növekedése a honvédség kötelékében.

A professzionális hadseregbe jelentkezők szolgálati jogviszonyt létesítenek, melynek alanya az egyik oldalon az állam képviseletében a Magyar Honvédség, illetve a másik oldalon az állomány szerződéses tagja. Szerződéses szolgálatra bárki önkéntesen jelentkezhet, de a jogviszony létesítésére szigorú törvényi feltételeket kell teljesíteni (pl. kizárólag olyan, büntetlen előéletü, 18 és 47 év közötti életkorú magyar állampolgárok jelentkezhetnek, akik megfelelnek a szellemi és fizikai követelményeknek, stb.). A szerződéses tiszti állományban ugyanígy vonatkoznak ezek a szigorú előírások, kiegészítve azzal, hogy a szolgálati jogviszony tiszti és tiszthelyettesi beosztás esetén legalább 5 év, míg legénységi beosztás esetén legalább 3 év.

Professzionális hadsereghez professzionális haditechnika dukál

Toborzás, avagy hogyan lehet valaki a sereg tagja?

A Magyar Honvédség a 2118/2006 számú kormányhatározat alapján létrehozott – a megyei (fővárosi) hadkiegészítő parancsnokságok jogutódjaként – két hadkiegészítő parancsnokságot (kelet-magyarországi és nyugat-magyarországi), melyek alárendeltségében – kötelékében – toborzó- és érdekvédelmi központok, valamint toborzó- és érdekvédelmi irodák kerültek kialakításra. Ezek a megyei szinten szerveződő központok és irodák állnak azok rendelkezésére, akik jelentkezni kívánnak a hadseregbe.A megfelelő személyazonossági dokumentumok és igazolványok, továbbá az orvosi, illetve szükség esetén nemzetbiztonsági alkalmassági igazolások megléte nélkül nem lehet a jelentkező a Magyar Honvédség hivatásos vagy szerződéses tagja. Ha valaki különleges beosztásba szeretne kerülni, például búvár vagy ejtőernyős akar lenni, annak egyéb, speciális alkalmassági vizsgálatokon is át kell esnie. Amennyiben a jelentkező minden követelménynek megfelel, akkor a toborzóiroda felajánl számára egy beosztást, melyet ha elfogad, akkor létrejön a szolgálati jogviszony, és az illető a Magyar Honvédség tagja lesz.

Toborzási régiók alakulása 2007. január 1-jétől

A szerződéskötésre már nem a toborzóirodában, hanem a Magyar Honvédség Szentendrei Kiképzőközpontjában kerül sor, ahol az alapkiképzést és a beosztáshoz szükséges speciális tudást is elsajátítja a még próbaidőn lévő katona. Az alapkiképzés 14 hétig tart, míg a speciális képzés további 8-12 hetet vehet igénybe. Ezek végén vizsgát kell tenni, amely ha sikertelen, akkor az illető nem kezdheti meg szolgálatát, szolgálati jogviszonya megszünik. 

Miért jó ma hivatásos vagy szerződéses katonának lenni?

Természetesen – mint minden munkahelyen – a munkavállalónak (jelen esetben katonának) kötelességei és ezért cserébe járandóságai vannak. A szerződésben és a katonai esküben foglalt kötelezettségek részletesen meg vannak határozva, felsorolásuk helyett csak néhány érdekesebbet említünk meg. A fegyverzet és a katonára bízott egyéb technikai, anyagi javak (ruházat stb.) megőrzése, illetve megfelelő állapotban tartása mellett a honvédség tagjai kötelesek a rájuk bízott állami és szolgálati titkokat, információkat is megtartani.A szolgálatért cserébe illetményt és egyéb ellátmányt jogosult kapni a szerződésben vállalt kötelezettségeket maradéktalanul teljesítő katona. Beosztási és rendfokozati illetmény, valamint további kiegészítők és pótlékok révén áll össze a Magyar Honvédség tagjainak havi jövedelme.

A szerződéses, legénységi állományú magyar katona havi illetménye 2007-ben (forrás: HM)

Rendfokozat

Illetmények (illetménypótlék nélkül) összesen

Honvéd

101 325 Ft

Őrvezető

112 025 Ft

Tizedes

113 918 Ft

Szakaszvezető

124 617 Ft

NFTC program, avagy pilótatoborzás hazánkban

A pilótatoborzás – a katonai toborzáson belül – már hosszú évek óta a legtöbb médiafigyelmet kapja. Ennek oka, hogy az NFTC képzésre (NATO Flying Training Program in Canada) kiküldendő 7 diákot lasszóval kell megfogniuk a toborzóirodáknak, és ez sajnos nem minden évben sikerül. Ez azért gond, mert a Magyar Honvédség fix összeget fizet 17 éven keresztül az NFTC programban való részvételért a kanadai félnek, ha van évi hét jelöltje, ha nincs.

Az idei évtől a pilótatoborzásban a legnagyobb változás e területen az, hogy a toborzóirodák felismerték: főiskolásoknak géppisztolyok mutogatásával nem lehet elmagyarázni, milyen jó vadászpilóta lenne belőlük, valahogy be kell mutatni nekik, mi is a katonai repülés lényege. A toborzási koncepció megváltoztatásával és néhány repülőgép-szimulátornak köszönhetően a toborzás „tavaszi hadjáratán” volt olyan egyetem, hol egy délután közel ötven végzős diák jelentkezett vadászpilótának.

A Honvédelmi Miniszter maga is több toborzáson megjelent

Nyerő páros a toborzásban: repülőgép-szimulátor és a honvédelmi miniszter. Idén így a siker biztosítva volt – a miskolci egyetemen közel 50 diák jelentkezett

A vadászpilóta-toborzás sikerségének kérdése különben évről évre halálra van ítélve. Nem azért, mert rosszul dolgoznának a toborzóközpontok, hanem mert olyan speciális igényeknek kell megfelelni a hallgatóknak, és nagyon nehéz megtalálni azt az évi 16 főt, amely minimálisan szükséges ahhoz, hogy két év múlva legalább 5 új vadászpilótája legyen az országnak.

A főiskolai és egyetemi toborzások során évente átlagosan 500-600 végzős diák érdeklődik a Kanadában zajló NFTC vadászpilóta-képzés után. Ebből a létszámból kell min. 16 fő 1/A egészségügyi kategóriájú, vagyis a vadászpilóta egészségügyi követelményeinek megfelelő jelöltet kiválasztani, melyből jó, ha évente összejön 12 fő. A fizikai alkalmatlanságnak e nagy mértéke a tömegsportok és általában a sportolás visszaesésének tudható be.

A sikeres egészségügyi alkalmasság után esnek túl a jelentkezők a felvételi vizsgákon, ahol további 2-3 fő morzsolódik le. A képzés magyarországi 10 hónapos első fázisa – a felkészítésen túl – jórészt arról szól, hogy megállapítsák, kinek van érzéke a repüléshez, és kinek nincs. Ez idő alatt közel 45 órát repülnek a hallgatók Jak-52-es kiképző repülőgépeken.

10 hónap elteltével a végeredményként kapott hét diák megkezdi a tanulmányait Kanadában, melyből elviekben még két fő a képzés végére kieshet. Két év múlva az így kapott öt fő vadászpilótát veszi majd át a Magyar Honvédség, és kezdi majd el kiképzését a Gripen vadászgépekre.

A Gripen-pilóták gerincét még az „idősebb” állomány alkotja, de már képzés alatt állnak a frissen végzett NFTC növendékek is

Egy frissen végzett vadászpilóta (hadnagy) keresete 190 E Ft-tól indul, és sajnos 300 E Ft körül véget is ér, ez jelenleg a plafon. Ez az összeg töredéke annak, amit egy NATO-vadászpilóta keres, de alaposan alatta van a légitársaságoknál dolgozó civil pilóták keresetének is, ami légitársaságtól függetlenül általában 300 ezer és 2 millió forint között van. De van perspektíva, pont az előzőekben említett civil repülés. A légitársaságok szeretettel várják a „kiöregedett” (40 év fölötti) vadászpilótákat, mivel így rutinos, jól képzett, fegyelmezett alkalmazottakat kapnak, szinte ingyen, megspórolva a horribilis képzési költségek egy részét.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
2024-01-30 16:04:02
A közelmúltban jelentették be, hogy amerikai részről jóváhagyták további UH-60M Black Hawk típusú, közepes, többfeladatú szállító helikopterek eladását a típust már üzemeltető Horvátország számára.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.