2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újfajta amerikai domborzati térkép

Art of WAR  |  2007. 09. 16., 10:22

Új távlatokat nyit a hadászati, hadműveleti és harcászati tervezésben egy most bemutatott, különleges, háromdimenziós domborzatmodellezési technológia.  A Londonban 2007. szeptember 11-től 14-ig nyitva tartó Védelmi Rendszerek és Felszerelések  Nemzetközi Kiállításának (DSEi – Defence Systems & Equipment International Exhibition) talán egyik leglátványosabb szereplője volt az a kaliforniai székhelyű Solid Terrain Modeling Inc. (STM), amely most első ízben mutatkozik be a védelmi szektor e rangos seregszemléjén. Egy egészen különleges, új technológiával készült dombortérképet állítottak ki. Érdekessége, hogy minden eddiginél pontosabb és élethűbb látványt nyújt a szemlélőnek. Műholdak által készített nagy felbontású digitális fényképek és szintén e műholdak által mért magassági adatok halmazából készítik el a háromdimenziós domborzatmodelleket.

Az Egyesült Államokban alapított és ott már sikeres cég, amelynek termékeit a védelmi szféra, a kormányzat, a közszolgálatokat ellátó szervezetek, az oktatási intézmények, valamint a különböző földrajzi társaságok széles körben alkalmazzák, most Nagy-Britanniába, az Európai Unióba és más kulcsfontosságú térségek piacára kíván betörni.   A cég által alkalmazott technológia lehetővé teszi, hogy a lehető legfrissebb, szinte valós idejü képet mutassa a meghatározott területről. Ez óriási segítséget nyújt a katonáknak a hadászati, a hadmüveleti és a harcászati szintü tervezéshez. Megkönnyíti az érthetőséget eligazítások alkalmával, segítséget jelent az oktatásban, a kiképzésben, szimulációk során. A vizuális információk a terepről sokkal könnyebben rögzülnek, ami főként erdős-hegyes, sivatagos terep, folyódelta vagy városi környezet esetében nyújt szembetünő változást az ismeretek elsajátításának hatékonyságában.

Csúcsminőségü, számítógépes technológiával marják ki a mintát 

Az STM cég ráadásul fotóminőségü színes nyomásával még élethübbé teszi modelljeit.

A dombortérképek alapanyaga egy nagy sürüségü poliuretán habból készült tábla, melyből a gyártás során számítógéppel vezérelt marógép segítségével távolítják el a fölös anyagot. A marógép programozásához a digitális adatbázis szolgál alapul. Miután a táblából a felesleges anyagot kimaratták, egy hagyományos felépítésü nyomtatógép speciális tintasugaras nyomtatófeje „repül” el a dombormodell felett, és hagyja rajta vibráló, élénk színeit. A gyártási folyamat végén egy, a terepmegértést minden más térképészeti eljárásnál jobban segítő, látványában valósághü modellt kapunk.

Az STM cég igazgatója, Lawrence Faulkner a következőket nyilatkozta: „A térbeli terepmodellek nem helyettesítik a többi – a geofizikai tanulmányokhoz és a tervezéshez szükséges – hagyományos térképészeti terméket, például papíralapú térképeket, komputerszimulációkat, úgynevezett átrepüléseket, hőtérképeket és hasonlókat, amelyekre továbbra is szükség van. De amit mi tudunk adni, az egy olyan átfogó kép, amely a lehető legközelebb áll a valósághoz, és amelyet egyetlen más termék sem képes nyújtani.”

Ez a dombortérkép tényleg más, mint a többi 

A cég kiállított a bemutatón néhány igazán impozáns darabot gyártmányai közül. Az egyik Brit Columbiát ábrázolja 22,5 méter x 12 méteres nagyságban. Összesen 100 kisebb táblából állították össze. 2,5 millió négyzetkilométeres területet ábrázol Oregontól a Yucatán-félszigetig. Figyelemre méltó, hogy az adatok pontossága lehetővé tette az STM számára a Föld görbületének bemutatását is.

A cég többi terméke nagyobb méretarányban, helyi építési vállalkozók, mérnökök és építészek számára készült. Egyes dombortérképeket a katasztrófavédelem hasznosít, segítségükkel különböző forgatókönyveket készítenek veszélyhelyzetekre, mint például áradásokra vagy erdőtüzekre. Számos darabot gyártottak már múzeumok és kiállítások számára is, a látogatók nagy örömére.

A méret nem akadály

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.