2023. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 390 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hideg belövés és rövid sorozatok – lőgyakorlaton a Honvédség

Art of WAR  |  2007. 09. 20., 12:17

Első látásra furcsán néz ki az utánfutóra szerelt négycsövű PAV–4-es légvédelmi gépágyú. A látvány azért szokatlan, mert ilyen fegyverrel eddig csak az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóaljnál rendszeresített, AM típusú aknamentesítő hadihajók első fedélzetén találkoztam. Húszmilliméteres űrméretével, percenkénti 750 lövéses tűzgyorsaságával tiszteletet parancsoló fegyver. „Kistestvére”, az egycsövű PAV–1-es gépágyú a hadihajók hátsó fedélzetének büszkesége – minden egyes AM hajón kettő található belőle. A lőtéri, „kerekes” változatból azonban csak egy, és ez most az utánfutós PAV–4-es mellett áll. Személyzete pedig a lőgyakorlat megkezdésére vár.

Aztán hirtelen felhangzik a „Tüzelj!” felhívó jel, a lőtértorony tetejére pedig felkúszik a piros zászló. „Riadó!” – adja ki az utasítást Danyikó László hadnagy, a lőgyakorlat vezetője. Az irányzók elfoglalják helyüket a fegyverek mögött, a töltő-kezelők pedig tüzkésszé teszik a gépágyúkat. A távolban megjelennek a célok. „Rövid sorozatokkal tüz!” – hangzik az újabb parancs, mire eldörrennek a fegyverek… Zajuk már-már elviselhetetlen.

– A katonáknak is nehéz megszokniuk ezt a zajt, sőt az első lövészet előtt még a fegyvertől is félnek – mondja később Szilágyi Zsolt őrnagy, a zászlóalj parancsnokának hadihajós helyettese. Pedig azt már a szakkiképzés során, illetve az éleslövészetet megelőző három napos lőelőkészítő foglalkozáson is megtanulják, hogy a hadihajókon rendszeresített gépágyúknak nincsen hátrasiklásuk. A beépített hidraulikus fék ugyanis elnyeli a felszabaduló energiát, s emiatt a fegyver nem üt vissza.

A parancsnokhelyettestől megtudom azt is, hogy az éleslövészeten csak azok az irányzó beosztású hadihajós katonák vehetnek részt, akik túlestek a lőelőkészítő foglalkozáson, s az ismeretekből sikeres vizsgát tettek. E szigorra azért van szükség, mert ha egy katonának hiányos a fegyverkezelési ismerete, éleslövészet során könnyen baleset érheti. Időközben az irányzók leküzdötték a célokat. Ürítés, fegyverellenőrzés és már jön is a következő páros. A háromnapos gyakorlat során mindenki legalább öt alkalommal lőhet, ez elegendő a gépágyú müködésének elsajátításához, illetve a lőkészség szinten tartásához is.

Egyébként a zászlóalj irányzói állománya részére évente kétszer, tavasszal és ősszel rendeznek éles lőgyakorlatot. Ilyenkor a hadihajók aknászai és gépészei is részt vesznek a gyakorlaton, hiszen az AM-ek úgynevezett harci beosztásának megfelelően ők végzik a fegyverek kiszolgálását, töltését-ürítését – tudjuk meg Szilágyi őrnagytól.

Bár a PAV típusú fegyverek légvédelmi gépágyúk, a nullaponti lőtéren legfeljebb helikopter-imitációkra tüzelhetnek velük. Illetve természetesen különféle szárazföldi célokra, köztük például kiszuperált páncélozott szállító harcjármüvekre. Az egykoron szebb napokat látott PSZH-kat az úgynevezett hatásbemutatók alkalmával sorozzák meg. A hadihajós katonák ilyenkor saját szemükkel láthatják, mire képes a fegyverekhez rendszeresített páncéltörő-gyújtó lövedék.

– A katonák nagy bánata, hogy idehaza nincsen vízi lőtér, pedig szeretnének már vízről is lőni, hiszen az teljesen más technikát igényel mint szárazföldi – mondja az alakulat parancsnokhelyettese, majd elárul egy szakmai titkot is. Nevezetesen: az irányzók nem azért lőnek sapka nélkül, hogy szándékosan megsértsék az öltözködési szabályzatot. A PAV fegyverekre szerelt tükrös irányzékot ugyanis csak fedetlen fővel lehet használni, mivel a sapka lehetetlenné teszi a pontos irányzást.

Az irányzóktól pedig azt tudom meg, hogy a tükrös irányzék nagyon sérülékeny, így a lőtéren használt fegyverekről minden lövészet után leszerelik. Emiatt a PAV–4-eseket minden egyes talpaláskor (magyarán: lövészet előtti vízszintbe helyezéskor) el kell végezni az úgynevezett hideg belövést is. Ehhez a manőverhez az úgynevezett hidegbelövő csövet használják. A fegyver ugyanis akkor lő pontosan, ha a csőben található szálkereszt „hajszálra” ugyanúgy „fekszik a célon”, mint az irányzék szálkeresztje.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 08. 15., 14:36
Azok a fiatalok, akik kifejezetten a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművek kezelői, toronylövészei, vagy ezekkel a harcjárművekkel harcba szállított lövészkatonák szeretnének lenni, bruttó 737 ezer forintos illetményt kapnak. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelentette be augusztus 11-én, Szentesen.
2023-09-07 15:38:52
Ha érdekel a katonák élete és még nincs programod szombatra, akkor két helyen is tárt karokkal vár a Magyar Honvédség. Az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred és az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (MH BHD) is nyílt napot, illetve családi napot tart szeptember 9-én.
2023-08-18 14:55:25
Sokan várnak alapvető változásokat attól, hogy egyre több és egyre komolyabb képességű nyugati haditechnikai eszköz kerül az Oroszországgal szemben védekező Ukrajna fegyveres erőihez.
2023-08-08 11:33:57
A Magyar Honvédség két H145M helikoptere kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) augusztus 7-én, hétfőn az MTI-vel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 09. 20., 11:09
Magyar fejlesztésű és magyar gyártású felszereléssel kívánjuk ellátni a Magyar Honvédséget – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NATO DIANA Innovációs Héten.
2023. 09. 19., 14:16
Interjú dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2023. 09. 18., 10:06
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.”
2023. 09. 15., 11:14
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár újonnan megnyílt toborzópontján várják azok jelentkezését, akik érdeklődnek a katonai pálya iránt és szívesen csatlakoznak az alakulathoz hivatásos vagy szerződéses katonaként, illetve polgári alkalmazottként.

  JETfly Magazin

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága az utazási kereslet növekedése és szélestörzsű flottájának bővítése miatt tapasztalt pilótákat toboroz Magyarországról is.