2024. 12. 13. péntek
Luca, Otília
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hideg belövés és rövid sorozatok – lőgyakorlaton a Honvédség

Art of WAR  |  2007. 09. 20., 12:17

Első látásra furcsán néz ki az utánfutóra szerelt négycsövű PAV–4-es légvédelmi gépágyú. A látvány azért szokatlan, mert ilyen fegyverrel eddig csak az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóaljnál rendszeresített, AM típusú aknamentesítő hadihajók első fedélzetén találkoztam. Húszmilliméteres űrméretével, percenkénti 750 lövéses tűzgyorsaságával tiszteletet parancsoló fegyver. „Kistestvére”, az egycsövű PAV–1-es gépágyú a hadihajók hátsó fedélzetének büszkesége – minden egyes AM hajón kettő található belőle. A lőtéri, „kerekes” változatból azonban csak egy, és ez most az utánfutós PAV–4-es mellett áll. Személyzete pedig a lőgyakorlat megkezdésére vár.

Aztán hirtelen felhangzik a „Tüzelj!” felhívó jel, a lőtértorony tetejére pedig felkúszik a piros zászló. „Riadó!” – adja ki az utasítást Danyikó László hadnagy, a lőgyakorlat vezetője. Az irányzók elfoglalják helyüket a fegyverek mögött, a töltő-kezelők pedig tüzkésszé teszik a gépágyúkat. A távolban megjelennek a célok. „Rövid sorozatokkal tüz!” – hangzik az újabb parancs, mire eldörrennek a fegyverek… Zajuk már-már elviselhetetlen.

– A katonáknak is nehéz megszokniuk ezt a zajt, sőt az első lövészet előtt még a fegyvertől is félnek – mondja később Szilágyi Zsolt őrnagy, a zászlóalj parancsnokának hadihajós helyettese. Pedig azt már a szakkiképzés során, illetve az éleslövészetet megelőző három napos lőelőkészítő foglalkozáson is megtanulják, hogy a hadihajókon rendszeresített gépágyúknak nincsen hátrasiklásuk. A beépített hidraulikus fék ugyanis elnyeli a felszabaduló energiát, s emiatt a fegyver nem üt vissza.

A parancsnokhelyettestől megtudom azt is, hogy az éleslövészeten csak azok az irányzó beosztású hadihajós katonák vehetnek részt, akik túlestek a lőelőkészítő foglalkozáson, s az ismeretekből sikeres vizsgát tettek. E szigorra azért van szükség, mert ha egy katonának hiányos a fegyverkezelési ismerete, éleslövészet során könnyen baleset érheti. Időközben az irányzók leküzdötték a célokat. Ürítés, fegyverellenőrzés és már jön is a következő páros. A háromnapos gyakorlat során mindenki legalább öt alkalommal lőhet, ez elegendő a gépágyú müködésének elsajátításához, illetve a lőkészség szinten tartásához is.

Egyébként a zászlóalj irányzói állománya részére évente kétszer, tavasszal és ősszel rendeznek éles lőgyakorlatot. Ilyenkor a hadihajók aknászai és gépészei is részt vesznek a gyakorlaton, hiszen az AM-ek úgynevezett harci beosztásának megfelelően ők végzik a fegyverek kiszolgálását, töltését-ürítését – tudjuk meg Szilágyi őrnagytól.

Bár a PAV típusú fegyverek légvédelmi gépágyúk, a nullaponti lőtéren legfeljebb helikopter-imitációkra tüzelhetnek velük. Illetve természetesen különféle szárazföldi célokra, köztük például kiszuperált páncélozott szállító harcjármüvekre. Az egykoron szebb napokat látott PSZH-kat az úgynevezett hatásbemutatók alkalmával sorozzák meg. A hadihajós katonák ilyenkor saját szemükkel láthatják, mire képes a fegyverekhez rendszeresített páncéltörő-gyújtó lövedék.

– A katonák nagy bánata, hogy idehaza nincsen vízi lőtér, pedig szeretnének már vízről is lőni, hiszen az teljesen más technikát igényel mint szárazföldi – mondja az alakulat parancsnokhelyettese, majd elárul egy szakmai titkot is. Nevezetesen: az irányzók nem azért lőnek sapka nélkül, hogy szándékosan megsértsék az öltözködési szabályzatot. A PAV fegyverekre szerelt tükrös irányzékot ugyanis csak fedetlen fővel lehet használni, mivel a sapka lehetetlenné teszi a pontos irányzást.

Az irányzóktól pedig azt tudom meg, hogy a tükrös irányzék nagyon sérülékeny, így a lőtéren használt fegyverekről minden lövészet után leszerelik. Emiatt a PAV–4-eseket minden egyes talpaláskor (magyarán: lövészet előtti vízszintbe helyezéskor) el kell végezni az úgynevezett hideg belövést is. Ehhez a manőverhez az úgynevezett hidegbelövő csövet használják. A fegyver ugyanis akkor lő pontosan, ha a csőben található szálkereszt „hajszálra” ugyanúgy „fekszik a célon”, mint az irányzék szálkeresztje.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK