Bár a múzeum hivatalos neve Brooklands Motor Museum, de ez ne tévesszen meg senkit, nemcsak autók és motorkerékpárok találhatóak ebben a technikatörténeti gyűjteményben, hanem számos érdekes repülőeszköz és hajtómű is. Az angol aviatika egyik szülőhelyének, illetve fellegvárának is nevezhetjük ezt a Londontól délnyugatra elhelyezkedő komplexumot.
Már az 1900-as évek elején megkezdődtek itt az első szárnypróbálgatások, valamint ez volt a világ első, direkt versenyzési célra kiépített autó-motor versenypályája. Pár év alatt Brooklands vált a korai brit aviatika és az autó-motor versenyzés központjává. A híres Hawker tervezőiroda számos típusának a tesztelését is itt folytatták, és a Rolls-Royce hajtómüvek tervezésében is jelentős szerepet kaptak a brooklandsi szakemberek. A helyet a környékbeliek egy idő után már repülőfaluként is emlegették. Az 1930-as években már számos repülőnapot, légi bemutatót és versenyt rendeztek az időközben Brooklands Aerodrome névre keresztelt repülőtéren. A II. világháború azonban véget vetett az itt megalapított klubok békés életének. A hadigazdálkodás keretében a Vickers repülőgépgyár kisajátította a létesítményt, és a hangárakban megkezdte a Wellington bombázók gyártását. Az 1945-ig terjedő időszakban megépült 11 461 ilyen típusú repülőgépből 2515-öt Brooklandsben építettek. A német Tirpitz csatahajó elsüllyesztésére bevetett hatalmas Tally Boy bombát is Brooklandsben tervezte meg Barnes Wallis. A háború után is folytatódtak – immár újra békésebb céllal – a repülőipari munkálatok, többek között itt végezte el első repülését 1959-ben a Vickers Vanguard utasszállító repülőgép, majd pedig 1962-ben a Vickers VC10-es. A helyszínhez kötődő leginkább ismert típus a francia–angol közös fejlesztési és gyártási projektként létrejött, szuperszonikus Concorde utasszállító. A világ egyik legnagyobb mérnöki teljesítményének tartott karcsú repülőgép tervezésének és gyártásának számos munkafolyamata zajlott ugyanis Brooklandsben, és bár rengeteg más cég és helyszín is bekapcsolódott a projektbe, a helyiek szerint a legfontosabb dolgok itt születtek meg.
Hawker Siddeley P-1127
A parkolóból kilépve rögtön a Harrier prototípusának számító Hawker Siddeley P-1127-es és egy építészetileg is rendkívül szép épület fogad minket, mely egy irányítótorony is egyben. A hangárakban és a csarnokokban számos repülőeszköz mellett igen komoly autó- és motorkerékpár-gyüjteményt is megcsodálhatunk. A nagy mennyiségü kiállított anyag megtekintéséhez külön segítséget nyújtanak egy előre megtervezett kis útvonalprospektussal, így szabadidőnk függvényében választhatunk a teljes és a rövid túrák között. Az épületekben és a szabad téren egyaránt megtalálhatjuk a brit repülőgépgyártás ismert és fontos típusait, katonai és polgári repülőeszközöket egyaránt. A Hawker Hunter különféle változataiból van talán a legtöbb példány, de a Harrier korai szériáiból is felfedezhetünk néhány érdekesebb változatot, az egyikbe akár bele is lehet ülni, megtapasztalva, hogy milyen volt a híres vadászgép pilótafülkéjének ergonómiája az 1960-as évek végén.
Vickers Wellington
A gyüjtemény egyik legkülönlegesebb darabja az a Vickers Wellington bombázó, melyet a hírhedt Loch Ness tóból emeltek ki. Ez a szerencsétlenül járt gép ugyanis meglehetősen jó állapotban maradt meg a tó vizében, így alkalmassá lehetett tenni múzeumi célokra. A restaurálást végző szakemberek lebontották a törzs takarólemezeit, így könnyedén tanulmányozhatjuk a hatalmas repülőgép szerkezeti felépítését. A jóval kisebb méretü, korai kétfedelü gépek is képviseltetik magukat a kiállításon, ezek közül az egyik legismertebb a Sopwitch Camel és a Royal Aircraft Factory SE.5A.
A hangárak mögötti területen a szabad ég alatt sorakoznak a brit polgári repülőgépgyártás híres típusai. A teljesség igénye nélkül felsorolva olyan ritka vasmadarakkal találkozhatunk itt, mint a Vickers Varsity T1 vagy a szintén Vickers gyártmányú Vanguard és a Viscount vagy a British Aerospace BAC-111-es, illetve a talán legszebb festésü gép, az ománi színeket viselő Vickers VC-10-es.Brooklands 2004-ben még csak egy szétszedett, darabokban lévő Concorde-alkatrészhalmazzal büszkélkedhetett, tavaly óta azonban már teljes egészében megcsodálható az azóta összeépített, a British Airways színeiben pompázó repülőgép. Ehhez hatalmas összefogás és elhivatottság kellett, az újbóli összeállítás és a hiányzó alkatrészek beszerzése ugyanis csillagászati összegeket emésztett fel. Remélem, hogy a magam módján én is segíthettem, ugyanis a helyi ajándékboltban egy kis jelvényt vásároltam, melynek ára a gépért küzdő alapítvány számlájára folyt be, így elvileg hozzájárultam a Concorde feltámasztásához.
Concorde a múzeumban
Mindenképpen említést érdemel még az a korai szélcsatorna-szerkezet, mely nemcsak megtekinthető, hanem ki is próbálható az egyik épületben. Brooklands, a többi, most bemutatott múzeumhoz hasonlóan számtalan érdekességet és különlegességet rejt, így egy hosszabb angliai tartózkodás alatt Londonból könnyen elérhető kikapcsolódási lehetőséget biztosít.