2024. 12. 14. szombat
Szilárda
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Terrorveszély a hadikikötőben

Art of WAR  |  2007. 11. 14., 18:17

A kikötő bejáratát védő folyamzár, homokzsákokból kialakított tüzelőállások, és a főkapunál kiépített ellenőrző-áteresztő pont, melyet fegyveres katonák működtetnek. A Magyar Honvédség hadikikötőjében akkora a készültség, mintha kitört volna a háború. Pedig csak egy esetleges terrorveszélyről figyelmeztették a titkosszolgálatok a hadihajósokat. És szerencsére még ez sem valós fenyegetettség, csak egy gyakorlat része. A honvedelem.hu helyszíni riportja.

Az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezrednél hagyomány, hogy az éves kiképzési ciklus végén, november első felében, szakharcászati gyakorlaton mérik fel a hadihajós állomány elméleti és gyakorlati felkészültségét. Bár általában a pilismaróti öbölben rendezik e gyakorlatot, ezúttal mégsem hajózott ki a kikötőből az állomány. Ennek oka, hogy idén, az évzáró kiképzés keretében az úgynevezett havaria, vagyis hajóbalesetek utáni tevékenységet is gyakorolják a hadihajósok – árulja el Szilágyi Zsolt őrnagy, az alakulat parancsnokának hadihajós helyettese.

Ezúttal az AM–22-es számú, Óbuda aknamentesítő hadihajó vízből történi kiemelését, vagyis sólyázását hajtja végre az állomány, ezt pedig csak a hadikikötő közelében lévő újpesti hajójavító mühely területén tudják elvégezni. A terrorveszély miatti megerősített kikötővédelem része a közúti főkapu előtt kiépített ellenőrző-áteresztő pont müködtetése. A parancs szerint, a katonák csak olyan autót engedhetnek be a kikötő területére, melyet „jobban átvizsgálnak, mint a szerelők az éppen aktuális kötelező szerviz során”. A Duna felől pedig könnyüfolyamzárral védik meg a kikötőben horgonyzó hadihajókat egy esetleges támadástól. Azaz fagerendákból, és hálóból épített „mütárggyal” megakadályozzák, hogy bárki megközelítse, és esetleg aláaknázza a hadihajókat. A vízi akadályt pedig egy, a parton lévő, jól álcázott „rókalyukból”, felfegyverzett zárügyeleti szolgálat figyeli, így szükség esetén azonnal tüz alá vehetik az ellenséges szándékkal közeledőket...

Az évzáró kiképzés másik fontos eleme az úgynevezett imitált osztálybázis kiépítése – tudom meg Danyikó László hadnagytól, a hadihajós alosztály megbízott parancsnoktól. E tevékenység során a szféra típusú úszó szögvisszaverő berendezés, vagyis a rádióelektronikai felderítés elleni védelmet biztosító eszköz használatát gyakorolják a katonák. Mindez nem jelent más, mint négy, egymással összekötött hatalmas gömb mozgatását és rögzítését. E gömbök ugyanis egy aknamentesítő hajó radarjelét képesek imitálni, vagyis használatukkal félrevezethető az ellenség.

Ekkor felhangzik a „riadó” jel, s a kikötőben horgonyzó hadihajókról fegyveres katonák futnak a part felé. Tüzelőállásukba érve azonnal „kibiztosítanak”, s várják a támadást. Szerencsére a mostani riadó csak gyakorlás volt, így a lefújást követően mehetnek vissza beosztási helyeikre. Danyikó hadnagy közben elmondja, hogy a homokzsákokból kiépített tüzelőállásnak meghatározott helye van. Pontosan a kerítéstől egy kézigránát-dobásnyi távolságra kell megépíteni, így lehet innen egy esetleges támadás során hatékonyan megvédeni a hadihajókat.

A november 12–14. közötti szakharcászati gyakorlatot követően egyébként újabb komoly feladat vár a hadihajósokra. Ekkor kell ugyanis végrehajtaniuk az úgynevezett téli igénybevételre történő felkészítést. Ennek során a parancsnoki motorost és a tüzszerész járőrhajókat kisólyázzák, külső burkolatukat lemossák, szükség esetén át is festik. Az aknamentesítő hajók azonban télen is a vízen maradnak, így ezeket vízteleníteni kell, s a fegyverzet konzerválása is szükséges. Az elektronikus berendezések védelme érdekében pedig 15–18 Celsius-fokos temperáló fütésről gondoskodik a téli hónapokban a kikötőbe vezényelt fütőszolgálat. Szilágyi őrnagy elárulja: egy AM hadihajó szükség esetén alig hat óra alatt „felébreszthető téli álmából”. Mindössze a fő-, és segédgépek hütését biztosító rendszert, az ivóvíz hálózatot és a tüzoltó rendszert kell feltölteni vízzel, s máris harckész a hajó. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK