2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Terrorveszély a hadikikötőben

Art of WAR  |  2007. 11. 14., 18:17

A kikötő bejáratát védő folyamzár, homokzsákokból kialakított tüzelőállások, és a főkapunál kiépített ellenőrző-áteresztő pont, melyet fegyveres katonák működtetnek. A Magyar Honvédség hadikikötőjében akkora a készültség, mintha kitört volna a háború. Pedig csak egy esetleges terrorveszélyről figyelmeztették a titkosszolgálatok a hadihajósokat. És szerencsére még ez sem valós fenyegetettség, csak egy gyakorlat része. A honvedelem.hu helyszíni riportja.

Az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezrednél hagyomány, hogy az éves kiképzési ciklus végén, november első felében, szakharcászati gyakorlaton mérik fel a hadihajós állomány elméleti és gyakorlati felkészültségét. Bár általában a pilismaróti öbölben rendezik e gyakorlatot, ezúttal mégsem hajózott ki a kikötőből az állomány. Ennek oka, hogy idén, az évzáró kiképzés keretében az úgynevezett havaria, vagyis hajóbalesetek utáni tevékenységet is gyakorolják a hadihajósok – árulja el Szilágyi Zsolt őrnagy, az alakulat parancsnokának hadihajós helyettese.

Ezúttal az AM–22-es számú, Óbuda aknamentesítő hadihajó vízből történi kiemelését, vagyis sólyázását hajtja végre az állomány, ezt pedig csak a hadikikötő közelében lévő újpesti hajójavító mühely területén tudják elvégezni. A terrorveszély miatti megerősített kikötővédelem része a közúti főkapu előtt kiépített ellenőrző-áteresztő pont müködtetése. A parancs szerint, a katonák csak olyan autót engedhetnek be a kikötő területére, melyet „jobban átvizsgálnak, mint a szerelők az éppen aktuális kötelező szerviz során”. A Duna felől pedig könnyüfolyamzárral védik meg a kikötőben horgonyzó hadihajókat egy esetleges támadástól. Azaz fagerendákból, és hálóból épített „mütárggyal” megakadályozzák, hogy bárki megközelítse, és esetleg aláaknázza a hadihajókat. A vízi akadályt pedig egy, a parton lévő, jól álcázott „rókalyukból”, felfegyverzett zárügyeleti szolgálat figyeli, így szükség esetén azonnal tüz alá vehetik az ellenséges szándékkal közeledőket...

Az évzáró kiképzés másik fontos eleme az úgynevezett imitált osztálybázis kiépítése – tudom meg Danyikó László hadnagytól, a hadihajós alosztály megbízott parancsnoktól. E tevékenység során a szféra típusú úszó szögvisszaverő berendezés, vagyis a rádióelektronikai felderítés elleni védelmet biztosító eszköz használatát gyakorolják a katonák. Mindez nem jelent más, mint négy, egymással összekötött hatalmas gömb mozgatását és rögzítését. E gömbök ugyanis egy aknamentesítő hajó radarjelét képesek imitálni, vagyis használatukkal félrevezethető az ellenség.

Ekkor felhangzik a „riadó” jel, s a kikötőben horgonyzó hadihajókról fegyveres katonák futnak a part felé. Tüzelőállásukba érve azonnal „kibiztosítanak”, s várják a támadást. Szerencsére a mostani riadó csak gyakorlás volt, így a lefújást követően mehetnek vissza beosztási helyeikre. Danyikó hadnagy közben elmondja, hogy a homokzsákokból kiépített tüzelőállásnak meghatározott helye van. Pontosan a kerítéstől egy kézigránát-dobásnyi távolságra kell megépíteni, így lehet innen egy esetleges támadás során hatékonyan megvédeni a hadihajókat.

A november 12–14. közötti szakharcászati gyakorlatot követően egyébként újabb komoly feladat vár a hadihajósokra. Ekkor kell ugyanis végrehajtaniuk az úgynevezett téli igénybevételre történő felkészítést. Ennek során a parancsnoki motorost és a tüzszerész járőrhajókat kisólyázzák, külső burkolatukat lemossák, szükség esetén át is festik. Az aknamentesítő hajók azonban télen is a vízen maradnak, így ezeket vízteleníteni kell, s a fegyverzet konzerválása is szükséges. Az elektronikus berendezések védelme érdekében pedig 15–18 Celsius-fokos temperáló fütésről gondoskodik a téli hónapokban a kikötőbe vezényelt fütőszolgálat. Szilágyi őrnagy elárulja: egy AM hadihajó szükség esetén alig hat óra alatt „felébreszthető téli álmából”. Mindössze a fő-, és segédgépek hütését biztosító rendszert, az ivóvíz hálózatot és a tüzoltó rendszert kell feltölteni vízzel, s máris harckész a hajó. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.