A kikötő bejáratát védő folyamzár, homokzsákokból kialakított tüzelőállások, és a főkapunál kiépített ellenőrző-áteresztő pont, melyet fegyveres katonák működtetnek. A Magyar Honvédség hadikikötőjében akkora a készültség, mintha kitört volna a háború. Pedig csak egy esetleges terrorveszélyről figyelmeztették a titkosszolgálatok a hadihajósokat. És szerencsére még ez sem valós fenyegetettség, csak egy gyakorlat része. A honvedelem.hu helyszíni riportja.
Az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezrednél hagyomány, hogy az éves kiképzési ciklus végén, november első felében, szakharcászati gyakorlaton mérik fel a hadihajós állomány elméleti és gyakorlati felkészültségét. Bár általában a pilismaróti öbölben rendezik e gyakorlatot, ezúttal mégsem hajózott ki a kikötőből az állomány. Ennek oka, hogy idén, az évzáró kiképzés keretében az úgynevezett havaria, vagyis hajóbalesetek utáni tevékenységet is gyakorolják a hadihajósok – árulja el Szilágyi Zsolt őrnagy, az alakulat parancsnokának hadihajós helyettese.
Ezúttal az AM–22-es számú, Óbuda aknamentesítő hadihajó vízből történi kiemelését, vagyis sólyázását hajtja végre az állomány, ezt pedig csak a hadikikötő közelében lévő újpesti hajójavító mühely területén tudják elvégezni. A terrorveszély miatti megerősített kikötővédelem része a közúti főkapu előtt kiépített ellenőrző-áteresztő pont müködtetése. A parancs szerint, a katonák csak olyan autót engedhetnek be a kikötő területére, melyet „jobban átvizsgálnak, mint a szerelők az éppen aktuális kötelező szerviz során”. A Duna felől pedig könnyüfolyamzárral védik meg a kikötőben horgonyzó hadihajókat egy esetleges támadástól. Azaz fagerendákból, és hálóból épített „mütárggyal” megakadályozzák, hogy bárki megközelítse, és esetleg aláaknázza a hadihajókat. A vízi akadályt pedig egy, a parton lévő, jól álcázott „rókalyukból”, felfegyverzett zárügyeleti szolgálat figyeli, így szükség esetén azonnal tüz alá vehetik az ellenséges szándékkal közeledőket...
![](http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/angelskin/hmnews/terrorveszely_a_hadikikotoben/folyozar_resize.jpg)
Az évzáró kiképzés másik fontos eleme az úgynevezett imitált osztálybázis kiépítése – tudom meg Danyikó László hadnagytól, a hadihajós alosztály megbízott parancsnoktól. E tevékenység során a szféra típusú úszó szögvisszaverő berendezés, vagyis a rádióelektronikai felderítés elleni védelmet biztosító eszköz használatát gyakorolják a katonák. Mindez nem jelent más, mint négy, egymással összekötött hatalmas gömb mozgatását és rögzítését. E gömbök ugyanis egy aknamentesítő hajó radarjelét képesek imitálni, vagyis használatukkal félrevezethető az ellenség.
Ekkor felhangzik a „riadó” jel, s a kikötőben horgonyzó hadihajókról fegyveres katonák futnak a part felé. Tüzelőállásukba érve azonnal „kibiztosítanak”, s várják a támadást. Szerencsére a mostani riadó csak gyakorlás volt, így a lefújást követően mehetnek vissza beosztási helyeikre. Danyikó hadnagy közben elmondja, hogy a homokzsákokból kiépített tüzelőállásnak meghatározott helye van. Pontosan a kerítéstől egy kézigránát-dobásnyi távolságra kell megépíteni, így lehet innen egy esetleges támadás során hatékonyan megvédeni a hadihajókat.
![](http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/angelskin/hmnews/terrorveszely_a_hadikikotoben/riado_resize.jpg)
A november 12–14. közötti szakharcászati gyakorlatot követően egyébként újabb komoly feladat vár a hadihajósokra. Ekkor kell ugyanis végrehajtaniuk az úgynevezett téli igénybevételre történő felkészítést. Ennek során a parancsnoki motorost és a tüzszerész járőrhajókat kisólyázzák, külső burkolatukat lemossák, szükség esetén át is festik. Az aknamentesítő hajók azonban télen is a vízen maradnak, így ezeket vízteleníteni kell, s a fegyverzet konzerválása is szükséges. Az elektronikus berendezések védelme érdekében pedig 15–18 Celsius-fokos temperáló fütésről gondoskodik a téli hónapokban a kikötőbe vezényelt fütőszolgálat. Szilágyi őrnagy elárulja: egy AM hadihajó szükség esetén alig hat óra alatt „felébreszthető téli álmából”. Mindössze a fő-, és segédgépek hütését biztosító rendszert, az ivóvíz hálózatot és a tüzoltó rendszert kell feltölteni vízzel, s máris harckész a hajó.