2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sajtótájékoztató az An–24-es katasztrófájáról

Art of WAR  |  2006. 01. 21., 13:52

A szlovák légierő An–24-es szállító repülőgépén Koszovóból hazafelé, Kassára tartó, végzetes balesetet szenvedő szlovák katonák olyan katonák voltak, akik hivatásukból adódóan a világ más pontján, hazájuktól távol próbáltak biztonságot teremteni, a béke feltételeit kialakítani”.

A 19-én este, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce községtől hat kilométerre bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenség körülményeiről a Belügyminisztériumban 20-án, pénteken délelőtt tartott sajtótájékoztatón Juhász Ferenc honvédelmi miniszter ehhez hozzá tette: a szlovák gép a magyar szabályoknak megfelelően lépett be és haladt légterünkben. A tragédia bekövetkezte előtt azonban – ismeretlen okok miatt – mintegy három kilométerrel eltért a Kassa felé a Hernád völgy fölött vezető optimális útvonaltól. A katasztrófákkal kapcsolatos törvényi előírásoknak megfelelően a belügyminiszter közvetlen irányításával – a katasztrófavédelem, a rendőrség és a honvédség kijelölt erőinek bevonásával, szlovák hatóságok közremüködésével – Hejce községtől nem messze lévő Gergelyhegyen, a repülőgép becsapódásának helyszínén zajlanak a kutató-mentő munkálatok. Juhász Ferenc a sajtótájékoztatón elmondta: a tragédiát követően a különböző szlovák és magyar szervek között azonnal megtörtént a kapcsolatfelvétel. A 15 kilométerre lévő kassai repülőtérről, majd a honvédség szolnoki repülőteréről kutató-mentő helikopterek érkeztek a térségbe, de a terep- és időjárási viszonyok miatt nem tudtak leszállni. A katasztrófavédelmi, a rendőri és a honvédségi erők – Hejce község polgármestere által megszervezett lakossági csoporttal együtt – csak földről tudják megközelíteni a helyszínt.

A honvédség kijelölt erőit készenlétbe helyezték, illetve bizonyos erőket (az egri és a szolnoki felderítő alakulatoktól katonákat) az esti helyzetfelmérésre a helyszínre vezényeltek. „Beszéltem a szlovák védelmi miniszterrel, kifejeztem együttérzésünket a szlovák békefenntartó katonák tragédiája miatt. Juraj Liska úr még tegnap vendégemként, részt vett a V4-ek védelmi miniszteri találkozóján, Budapesten. Alig érhetett haza, mikor megkapta a tragédiáról szóló értesítést. Együttérzésünk fogadása mellett a körülmények mielőbbi, közös korrekt vizsgálatáról esett szó. Természetesen az a közös érdekünk, hogy a két állam különböző szervei között az együttmüködés korrekt és kiegyensúlyozott legyen” – jelentette ki Juhász Ferenc.

A Magyar Honvédség kijelölt erői folytatják a feltárási, mentési munkálatok kapcsán kapott feladataik végrehajtását. Mint azt a honvédelmi miniszter elmondta: a magyar légierő egyik helikoptere Kassán állomásozik, hogy szükség esetén végrehajtson bizonyos szállítási feladatokat.

Helyszíni jelentés a munkálatokról

Kiss Dezső alezredes, a HM Tájékoztató Osztályának osztályvezető helyettese kevéssel dél után jelentette a helyszínről, hogy – mintegy 300 fő részvételével – teljes erővel zajlanak a mentési munkálatok a tragédia helyszínén. Tart a szlovák és magyar hatóságok közös vizsgálata, miközben a magyar tüzoltók bontják a roncsot. A helyszínre való eljutást, a különböző anyagok szállítását a honvédség speciális tehergépkocsijai tudják csak biztosítani a hó és terepviszonyok miatt. Kiss alezredes információi szerint is megtalálták az An–24-es adatrögzítőjét, ami ezért is hihető, mert a gép farokrésze viszonylag épen maradt.

A kora délutáni órákban még a helyszínen tartózkodik Havril András vezérezredes, aki a jelenlévők előtt is mély együttérzéséről adott tanúbizonyságot: „Azért is döbbenetes ez, mert a szlovák katonák eredményesen teljesített hat hónapos missziójuk után, hazájuktól néhány kilométerre veszítették életüket”. A vezérkari főnök mindenben legteljesebb támogatásáról biztosította a szlovák katonákat és más hivatalos személyeket. A helyszíni vizsgálatok és munkálatok előreláthatólag a hét végén is tartanak, hiszen az áldozatok többségét még nem találták meg.

A helyszínen dolgozók ellátása megoldott, meleg tea, melegedő helyiség biztosított, ami a mínusz 7-8 fokos hidegben elengedhetetlen. A helyi önkormányzat és a hejcei lakosság is gondoskodik arról, hogy a katonák, rendőrök, határőrök, tüzoltók, katasztrófavédelmi szakemberek semmiben ne szenvedjenek hiányt.

Szlovák katonai repülőgép katasztrófája

Az An–24-es gép (képünkön) január 19-én este zuhant le a Borsod megyei Hejce és Telkibánya térségében 43 emberrel a fedélzetén. A katonai szállító repülőgép a koszovói Pristinából KFOR-katonákkal tartott haza Kassára. A 19 óra 40 perckor – eddig ismeretlen okból bekövetkezett katasztrófát – egy ember élte túl, akit a kassai kórházba szállítottak. A helyszínen késő este óta dolgoznak a mentőalakulatok, a honvédség, a katasztrófavédelem, a határőrség, a rendőrség emberei, és szlovák partnereik. A magyar katonai és polgári légügyi hatóság, valamint a szlovák haderő szakembereiből vizsgálóbizottság alakult a katasztrófa körülményeinek tisztázására.

Szlovák reagálás

Mikulás Dzurinda szlovák miniszterelnök még éjszaka rendkívüli kormányülést hívott össze, amelyen jelen volt Juraj Liska védelmi miniszter is (képünkön), aki nemrég tért haza a V4 védelmi minisztereinek budapesti találkozójáról. Lubomír Bulík tábornok, a szlovák vezérkari főnök helyettese vizsgálóbizottságot alakított a tragédia okainak felderítésére. A szlovák hadsereg szóvivője Milan Vanga elmondta, hogy a gép minden gond nélkül szállt fel csütörtökön 17 óra 15 perckor Pristinából, és útközben sem utalt semmi a közelgő katasztrófára. Szlovákia 1999-től képviselteti magát katonáival a balkáni térségben. A szlovák haderő 2002 szeptemberétől a NATO-erők részeként 100 fős alakulattal van jelen Koszovóban, ahol összesen mintegy 220 négyzetkilométert tartanak ellenőrzésük alatt. A Trebisovból érkezett szlovák katonák – hetedik váltásukban – a csehekkel közös zászlóaljban, a többnemzeti dandár kötelékében, finn parancsnokság alatt teljesítenek szolgálatot.

Magyar katonák a mentésben

Jelenleg mintegy 600 fő tartózkodik a helyszínen (képünkön). A katasztrófa következményeinek felszámolásában a Magyar Honvédség kijelölt alakulatai is részt vesznek. Vízi Sándor alezredes, az egri MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő-zászlóalj parancsnokának tájékoztatása szerint január 19-én, 21.30 órakor riasztották őket. A 20-án, reggel kapott tájékoztatás szerint a zászlóaljtól negyvenöt katona, egy mentő gépkocsi, terepjáró személy- és tehergépjármüvek, valamint egy logisztikai pont vesz részt a mentésben. A szolnoki MH 34. Bercsényi László Különleges Müveleti Zászlóaljtól Sándor Tamás őrnagy, parancsnokhelyettes vezetésével nyolc katona, négy terepjáró gépjármüvel tartózkodik a helyszínen.

Az An–24-es szállító repülőgép

Az orosz Antonov tervezőiroda által kifejlesztett An–24 (NATO kódja: Coke) 1959 decemberére készült el; az új konstrukció az Aeroflot – rövidebb útvonalakon használt – Li–2, Il–2 és Il–14 típusú repülőit váltotta fel. A modellből rengeteget exportáltak külföldre, napjainkban közel húsz ország légitársaságánál és haderejénél van szolgálatban. A szlovák hadsereg kettőt rendszeresített a gépből, ezek közül veszítette el most az egyiket. A repülő – amelyből hozzávetőleg 1100 darab készült a gyártás 1978-as leállításáig – két turbómotorral rendelkezik. Egyik változatát, az An–24RT-t már egy RU–19–300 sugárhajtómüvel is felszerelték.

Később ebből fejlesztették ki az alaptípussal nagy hasonlóságot mutató An–26-ost. Az An–24-es maximum 50 utas szállítására alkalmas. Hatótávolsága (teljes terhelés esetén) 750 kilométer, utazósebessége 500 kilométer óránként. A 23,5 méter hosszú, 29,2 méter szárnyfesztávolságú gép felszálló súlya 21 tonna, müködtetéséhez 2-3 fős személyzet szükséges. A szakemberek a mostani balesettől függetlenül rendkívül megbízható gépnek tartják az An–24-est, amely teljesen megrakodva is képes egyetlen müködő hajtómüvel a 3000 méteres repülési magasságot tartani. Népszerüségét mutatja, hogy – Y–7 néven – Kínában is gyártották.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-07 13:17:17
Az Egyesült Államok haditengerészete a többi nagy hadiflottával ellentétben nem állított hadrendbe csatacirkálókat, pontosabban fogalmazva csak majdnem, mivel közbeszólt a nemzetközi politika.
2017-08-30 12:57:15
Az indiai védelmi minisztérium 2017. augusztus 22-én tette közzé, hogy két különböző beszerzési program keretein belül, összesen 234 darab tengerészeti forgószárnyast vásárolnának, melyek költségei közel 5 milliárd dollárt is felemészthetnek.
2017-08-29 09:52:14
A perui elnök, Pedro Pablo Kuczynski a napokban arról számolt be, hogy az ország védelmi minisztériuma kezdeményezte 2 darab C-130J Hercules típusú katonai szállítógép beszerzését.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:34
Nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a bőrében, s ebből a hadsereg is rengeteget profitáljon.
2017. 09. 15., 11:41
Észak-Korea újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba, a rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaidó felett, majd a Csendes-óceánba csapódott – jelentették péntekre virradóra a hírügynökségek.
2017. 09. 12., 14:02
Visszautasította kedden Észak-Korea az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) újabb, ellene hozott szankciós határozatát, és azt üzente az Egyesült Államoknak, hogy hamarosan soha nem tapasztalt szenvedésben lesz része.
2017. 09. 11., 12:09
Pula Stoja városrészében, távol a nyüzsgő óvárostól, mediterrán ciprusokkal és kőfallal körbevett tengerésztemető helyezkedik el; hadi és kereskedelmi tengerészek, katonák, polgárok, köztük számos magyar végső nyughelye.

  JETfly Magazin

Egy Ka-52 típusú harci helikopter nem szándékosan levegő-föld rakétákat lőtt vélhetően újságírók közé az orosz-fehérorosz Zapad-2017 hadgyakorlat egyik helyszínén. A 66.ru információi szerint, a baleset a Szentpétervár közeli Luzsszkij lőterén történt.