A Nyikolaj Ivanovics Szazikin nevét viselő, arszenyevi „Progressz” repülőgépgyár Oroszország egyik legjelentősebb repülőipari cége. Ebben a gyárban készülnek az orosz védelmi minisztérium által megrendelt Ka-52 „Alligátor” típusú harci helikopterek. A gyár a távol-keleti, Tengermelléki határterületen lévő Arszenyevben található. A „Progressz” repülőgépgyár megalakulásától kezdődően olyan tervezőirodákkal működött együtt, mint a Jakovlev, az Antonov, a Mil, a Kamov, valamint a Raduga.
A gyár területe, ahol több mint hatezer ember dolgozik 290.000 m2. Arszenyev lakói már olyannyira hozzászoktak a helikopterek állandó repüléséhez, hogy figyelemre sem méltatják a forgószárnyasokat. A gyár területén 30 különböző cég található, amelyek részt vállalnak az Alligátorok születésében.
A gyár építése 1936 decemberében indult, míg az ipari termelés 1939-ben kezdődött meg. A kezdeti időszakban a Progressz SzB – gyorsbombázó, DB – távolsági bombázó, I-16 repülőgépek, valamint M-25, M-85 és M-100 típusú repülőgép motorok javításával foglalkozott. A háború változásokat hozott a gyár életében és 1941 – 1946 között itt gyártották az UT-2 típusú oktató-kiképző repülőgépeket. A háború szabta követelményeknek megfelelően a gyár havonta 90 gépet tudott a frontra küldeni.
A gyár gyakorlatilag 60 éve dolgozik együtt a Jakovlev tervezőirodával, kiképző-oktató, valamint mürepülő sportrepülőgépek gyártásával az 1948-ban kibocsátott Jak-18 típustól a napjainkban gyártott Jak-54-ig. A Jakovlevek gyártásának első nyolc évében – 1956-ig – több tízezer gépet gyártottak, amelyek mind a légierő mind pedig a repülőklubok tekintetében a fő kiképző repülőgépeknek számítottak. A Jak-18 típussal 9 világrekordot állítottak fel.
Jak-55, Jak-55M és Jak-54 típusokkal a szovjet és orosz pilóták világbajnokok lettek és több értékes helyezést értek el különféle mürepülő versenyeken.
1959-től kezdődően profilt váltott a gyár és P-15 típusú, hangsebesség alatti hajóelhárító rakétákat gyártottak, majd 1980-tól kezdődően a „Raduga” tervezőiroda által fejlesztett ZM-80 típusú hangsebesség feletti rakétákat.
Egy újabb előrelépés volt a gyár életében az An-14 típusú, kétmotoros könnyürepülőgép gyártása. A gép gyártásának beindítása több technológiai újítást követelt meg a cégtől.
Nagy változást hozott a „Progressz” életében a Mi-24 típusú harci helikopterek gyártásának időszaka, az 1970 – 1990 közötti időszak. A húsz év alatt több mint 2200 „repülő harckocsi” hagyta el a gyárat, amely az évek során előbb a szovjet, majd az orosz hadsereg fő harci helikoptere lett.
A Mi-24-esek gyártása egy új fejezetet nyitott a cég történetében, 1991-ben a cég megkezdte a Ka-50 majd napjainkban már a Ka-52 típus sorozatgyártását. 2006-ban az Arszenyev városi kerületi duma (választott képviseleti és törvényhozói szerv), valamint a Progressz repülőgépgyár vezetése közös döntésének értelmében létrehozták Arszenyevben a repülés Távol-Keleti múzeumát. A múzeumban a Progressz által korábban gyártott rakéták, helikopterek mellett megtekinthető többek között a P-270 Moskit hajók elleni rakéta, valamint egy igazi „kuriózum” a Ka-30 „Hójáró”.
A Ka-30 „Hójáró” – egy minibusz, amelyre hótalpakat szereltek és mozgatásáról egy belsőégésü motorral hajtott légcsavar gondoskodik.
A „Hójárót” a 20-as években kezdték építeni a Szovjetunióban az északi területek meghódítására, valamint a hadsereg is jelezte igényét. Az 50-es évek végén több tíz szánt készítettek „Észak-2” elnevezéssel, amelyhez a Pobeda karosszériáját és több szerkezeti elemét is felhasználták. 1962-ben kezdődött meg a Progressz gyárban a Ka-30 hójáró fejlesztése immár nagyobb felépítménnyel, amellyel az újabb követelményeknek kívántak megfelelni. A Ka-30 gyártásánál olyan repülési technológiákat is felhasználtak, amelyeket a Kamov kísérleti tervezőiroda munkatársai fejlesztettek ki.
A galéria bepillantást enged a gyár mindennapjaiba, az Alligátorok építésébe...