2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ahol az Alligátor születik …

Art of WAR  |  2012. 05. 03., 09:54

A Nyikolaj Ivanovics Szazikin nevét viselő, arszenyevi „Progressz” repülőgépgyár Oroszország egyik legjelentősebb repülőipari cége. Ebben a gyárban készülnek az orosz védelmi minisztérium által megrendelt Ka-52 „Alligátor” típusú harci helikopterek. A gyár a távol-keleti, Tengermelléki határterületen lévő Arszenyevben található. A „Progressz” repülőgépgyár megalakulásától kezdődően olyan tervezőirodákkal működött együtt, mint a Jakovlev, az Antonov, a Mil, a Kamov, valamint a Raduga.

A gyár területe, ahol több mint hatezer ember dolgozik 290.000 m2. Arszenyev lakói már olyannyira hozzászoktak a helikopterek állandó repüléséhez, hogy figyelemre sem méltatják a forgószárnyasokat. A gyár területén 30 különböző cég található, amelyek részt vállalnak az Alligátorok születésében.

A gyár építése 1936 decemberében indult, míg az ipari termelés 1939-ben kezdődött meg. A kezdeti időszakban a Progressz SzB – gyorsbombázó, DB – távolsági bombázó, I-16 repülőgépek, valamint M-25, M-85 és M-100 típusú repülőgép motorok javításával foglalkozott. A háború változásokat hozott a gyár életében és 1941 – 1946 között itt gyártották az UT-2 típusú oktató-kiképző repülőgépeket. A háború szabta követelményeknek megfelelően a gyár havonta 90 gépet tudott a frontra küldeni.

A gyár gyakorlatilag 60 éve dolgozik együtt a Jakovlev tervezőirodával, kiképző-oktató, valamint mürepülő sportrepülőgépek gyártásával az 1948-ban kibocsátott Jak-18 típustól a napjainkban gyártott Jak-54-ig. A Jakovlevek gyártásának első nyolc évében – 1956-ig – több tízezer gépet gyártottak, amelyek mind a légierő mind pedig a repülőklubok tekintetében a fő kiképző repülőgépeknek számítottak. A Jak-18 típussal 9 világrekordot állítottak fel.

Jak-54Jak-55, Jak-55M és Jak-54 típusokkal a szovjet és orosz pilóták világbajnokok lettek és több értékes helyezést értek el különféle mürepülő versenyeken.

1959-től kezdődően profilt váltott a gyár és P-15 típusú, hangsebesség alatti hajóelhárító rakétákat gyártottak, majd 1980-tól kezdődően a „Raduga” tervezőiroda által fejlesztett ZM-80 típusú hangsebesség feletti rakétákat.

Egy újabb előrelépés volt a gyár életében az An-14 típusú, kétmotoros könnyürepülőgép gyártása. A gép gyártásának beindítása több technológiai újítást követelt meg a cégtől.

Nagy változást hozott a „Progressz” életében a Mi-24 típusú harci helikopterek gyártásának időszaka, az 1970 – 1990 közötti időszak. A húsz év alatt több mint 2200 „repülő harckocsi” hagyta el a gyárat, amely az évek során előbb a szovjet, majd az orosz hadsereg fő harci helikoptere lett.

A Mi-24-esek gyártása egy új fejezetet nyitott a cég történetében, 1991-ben a cég megkezdte a Ka-50 majd napjainkban már a Ka-52 típus sorozatgyártását. 2006-ban az Arszenyev városi kerületi duma (választott képviseleti és törvényhozói szerv), valamint a Progressz repülőgépgyár vezetése közös döntésének értelmében létrehozták Arszenyevben a repülés Távol-Keleti múzeumát. A múzeumban a Progressz által korábban gyártott rakéták, helikopterek mellett megtekinthető többek között a P-270 Moskit hajók elleni rakéta, valamint egy igazi „kuriózum” a Ka-30 „Hójáró”.

A Ka-30 „Hójáró” – egy minibusz, amelyre hótalpakat szereltek és mozgatásáról egy belsőégésü motorral hajtott légcsavar gondoskodik.

Ka-30 HójáróA „Hójárót” a 20-as években kezdték építeni a Szovjetunióban az északi területek meghódítására, valamint a hadsereg is jelezte igényét. Az 50-es évek végén több tíz szánt készítettek „Észak-2” elnevezéssel, amelyhez a Pobeda karosszériáját és több szerkezeti elemét is felhasználták. 1962-ben kezdődött meg a Progressz gyárban a Ka-30 hójáró fejlesztése immár nagyobb felépítménnyel, amellyel az újabb követelményeknek kívántak megfelelni. A Ka-30 gyártásánál olyan repülési technológiákat is felhasználtak, amelyeket a Kamov kísérleti tervezőiroda munkatársai fejlesztettek ki.

A galéria bepillantást enged a gyár mindennapjaiba, az Alligátorok építésébe...

Galéria: Ahol az Alligátor születik …

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 11:14
Idén a migrációs válsághelyzet kezelésében és a terrorizmus elleni harcban való részvételt is gyakorolják a szerb és a magyar hadihajósok.
2017-09-14 10:12:11
Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma a napokban szerződést kötött az MD Helicopters vállalattal, miszerint az USA további 150 darab MD-530F Cayuse Warrior típusú, felderítő-harci helikoptert vásárol Afganisztán részére.
2017-09-07 13:17:17
Az Egyesült Államok haditengerészete a többi nagy hadiflottával ellentétben nem állított hadrendbe csatacirkálókat, pontosabban fogalmazva csak majdnem, mivel közbeszólt a nemzetközi politika.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 11:16
A szakértő szerint nem várható fegyveres konfliktus Észak-Korea és az Egyesült Államok között.
2017. 09. 19., 09:34
Nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a bőrében, s ebből a hadsereg is rengeteget profitáljon.
2017. 09. 15., 11:41
Észak-Korea újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba, a rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaidó felett, majd a Csendes-óceánba csapódott – jelentették péntekre virradóra a hírügynökségek.
2017. 09. 12., 14:02
Visszautasította kedden Észak-Korea az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) újabb, ellene hozott szankciós határozatát, és azt üzente az Egyesült Államoknak, hogy hamarosan soha nem tapasztalt szenvedésben lesz része.

  JETfly Magazin

A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.