2024. 07. 19. péntek
Emília
: 391 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bajtársi helytállás

Art of WAR  |  2013. 11. 15., 10:25

Egy improvizált robbanószerkezettel felrobbantott MD-530-as oktatóhelikopter személyzetének kimentését biztosították szeptember 7-én Afganisztánban az MH Mi-17 Légi Tanácsadó Csoport hatodik váltásnak magyar kiképzői. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hat katonájának bátorságát bajtársi helytállásnak minősítették amerikai szövetségeseink.

Díszoklevéllel és egy zászlóval köszönték meg az afgán helikopterpilóták kiképzését segítő amerikai katonák Balla Tibor őrnagy, gépparancsnok, Dajka Attila százados, másodpilóta, Tóth Péter zászlós fedélzeti technikus, Kise Zoltán százados, Mátyás Zoltán zászlós és Gecse Zoltán főtörzsőrmester ajtólövészek bajtársiasságát. 

A magyarok segítségét az amerikai MD-530-as kiképző részleg parancsnoka személyesen köszönte meg

A szolnoki helikopterbázis kiképzői az AAT (Air Advisory Team) hatodik váltásában teljesítettek szolgálatot, szeptember 7-én egy amerikai személyzetü Mi-17-es vezérgép kísérése lett volna a feladatuk. A gép parancsnoka, Balla Tibor őrnagy, elmondta: eredetileg arra készültek, hogy a 100 kilométerre lévő Herat repülőtérről tüzoltó palackokat szállítsanak a Shindand bázisra. Már a felszállási engedélyt is megkapták, amikor a repülésvezetőtől egy újabb parancs érkezett: egy balesetet szenvedett helikopter megsegítésére küldték a köteléket. Az elsődleges információjuk szerint az egyik kijelölt légtérben, egy gyakorló függést végrehajtó MD-530 típusú helikopter szenvedett balesetet. A lezuhant helikopteren egy amerikai és egy afgán pilóta volt.

Ezzel a díszoklevéllel és zászlóval ismerték el az amerikai katonák a magyar kiképzők bátorságát 

Azonnal megkezdték a kutatást, tíz perc repülés után pedig Balla őrnagyék javasolták a vezérgépnek a kötelék bontását, hogy külön-külön nagyobb területet tudjanak átvizsgálni. Amikor a vezérgép megtalálta a roncsot, attól mintegy hatszáz méterre leszállt, a kísérő magyar személyzetü Mi-17-es pedig a lezuhant helikopter fölött körözve, két M-240-es géppuskát készenlétbe helyezve biztosította a helyszínt. Közben a vezér ismét felszállt, s közelebb, hetven méterre repült az égő helikopterhez. Először egy fedélzeti lövész, majd egy tüzoltó ereszkedett le a bajbajutott személyzet megsegítésére. 

A géptől mintegy tíz méterre találták meg a két hajózót – az amerikai pilóta húzta el az égő roncstól eszméletlen afgán társát. A segítségükre érkezett két katona szorítókötéssel állította el a sebesültek vérzését. Miután tájékoztatást kapott a sérültek állapotáról, a bonyolult terepviszonyokra tekintettel a vezérgép parancsnoka rádión harctéri egészségügyi kiürítést (medical evacuation – MEDEVAC) kért. A baleset helyszíne ugyanis a tengerszint felett 1350 méter magasságban, egy sziklán volt. Amikor a két MEDEVAC gép és az őket kísérő két harci helikopter a helyszínre érkezett, a két Mi-17-es már együtt biztosította a levegőből a kimenekítést. Az első gépbe az életveszélyesen sérült afgán pilótát, a másodikba pedig az amerikai oktató emelték. Miután az egészségügyi különítmény elhagyta a körzetet, a magyar gép légi biztosítása mellett a Mi-17-es kötelék vezérgépe felvette a segítségnyújtásban részt vett katonákat és párban visszaindultak a Shindand bázisra. 

A magyar és amerikai kiképzők oktatják az afgán pilótákat, akik először MD-530-assal, majd Mi-17-essel repülnek 

A helyszín átvizsgálásakor megállapítást nyert, hogy az MD-530-as tragédiáját egy nyomásra müködésbe lépő improvizált robbanótest okozta. Az amerikai oktató és az afgán pilóta úgynevezett gyakorló függést hajtott végre a hegy tetején, ahol a leszállásra csak egy 5x5 méteres terület alkalmas. Az afgán ellenállók valószínüleg a közeli faluból figyelték a katonai helikopterek útvonalát, s miután észrevették, hogy erre a tenyérnyi sík területre hetente többször is leszáll egy-egy gép, bevéstek a sziklába egy bombát. Utólag aztán az is kiderült, hogy néhány robbanószerkezetet a szikla felé vezető úton is elástak – ezeket a majdani sebesültek mentésére érkező egészségügyi katonáknak „szánták”. 

A felrobbantott oktatógép amerikai kiképzőjének a bal combja sérült súlyosan, az afgán pilóta pedig a baleset után tíz nappal elhunyt. 

Az MH AAT hatodik váltását október 18-án köszöntötték ismét „hazai földön” 

Fotó: Galambos Sándor és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.