2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Australian National Aviation Museum - Interjú a kollekció tulajdonosával

Art of WAR  |  2014. 03. 20., 11:15

A Moorabbin repülőtéren működik az Ausztrál Légierő egyik legnagyobb repülőmúzeuma és oldtimer gyűjteménye, melyekből néhányat repülőképessé is tesznek. Az önkéntesen működő ausztrál múzeum tulajdonosával, David Soderstorm-mal készült interjút olvashatják most lapunkon!

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Kérlek, mutasd be a múzeumot!

Az Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum vagyunk, Melbourne dél-keleti részén a Moorabbin Repülőtéren. Jelenleg önkéntesen müködünk, teljesen profitmentes egyesületként több mint 50 repülő és 20 db repülőgép hajtómüvel a tulajdonban.

Korábban említetted, hogy felújítást is végeztek. Ezek a gépek repképesek lesznek?

Lesz néhány, ami igen a végén. Némely régebbi repülőgépnél, az alkatrészek beszerzése nehezebb lesz időről időre, némely esetben pedig lehetetlenség. Ezért a múzeum célja, hogy megőrizze és összegyüjtse azokat a repülőgépeket, melyek képviselik az ausztrál repüléstörténetet. Habár több gépet is képesek vagyunk gurulásra késztetni és megőrizni a képességet.

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Hogyan kezdődik egy gép felújítása?

A legelső út ott kezdődik, hogy mit és hogyan újítunk fel egy gépen. Az olyan dolgok, mint „mennyibe fog kerülni?”, „az alkatrészek kéznél vannak, vagy le kell gyártatni?”, „van-e határideje a projektnek?” az első kérdések. Miután ezek a dolgok meghatározásra kerülnek, elkezdünk az alkatrészek beszerzésén dolgozni, ezek esetleges helyettesítésén. Még múzeumként is figyelni kell arra és fontos, hogy korrózió ne legyen a gépeken. Nemrég kezdtük el a Beaufort gépnek a felújítási munkálatait, weboldalunkon megtekinthető és adományokat is lehet küldeni.

Jelenleg mi található a múzeumban?

Egy csodás repülő kollekció, ezek közül néhány nagyon ritka, mint például:

DAP Beaufighter A8-328   - az egyik abból a hatból, ami fennmaradt és az egyetlen ami képes lesz guruló manőverekre.

CAC Wirraway A20-10   - ez a legöregebb megmaradt Wirraway a világon.

Desoutter II – az egyik a megmaradt háromból.

DAP Beaufort A9-13 – a legöregebb Beaufort a világon.

BE2A, csak a szárnyak – ritka szárnykészlet az I. vh. Idejéből.

Kelly and Lewis V8 Engine – az egyike a megmaradt háromból a világon.

Ausztrál Légi Nemzeti Múzeum

Kapcsolatban vagytok repülőnapok szervezőivel?

Nem, de a múzeumunk szokott kiállítás céljára jelen lenni.

Az Ausztrál Légierő segít valamiben? Ismerik a munkáitokat?

Szoktak segíteni a tervezésben és tanácsot is adnak, alkalmanként részt is vesznek és tudják mit csinálunk és mik a céljaink.

Melyik gép felújítása volt a legnehezebb?

Mindegyik önmagában nagy kihívást jelent. A Beaufort felújítása igen masszív dolognak tünik révén, hogy kétmotoros bombázóról van szó és több mint 30 000 darabból áll, ami hatalmas munkát ad majd a következő évekre.

Melyik a kedvenc géptípusod? Múlt és jelen?

Nehéz kérdés! Személy szerint a  Beaufighter, egy csodás gép hatalmas erővel az akkori időkben.

Igazat megvallva, nekem személy szerint az F-4 Phantom a kedvencem, mely repült ausztrál színekben 1970-1973 között. Van Ausztráliában megmaradt repképes példány, ha nincsen dolgoznál egyen?

Sajnos nincsen F-4-es repképes állapotban Ausztráliában. Lízingelve voltak és távoztak amikor az F-111C-k megérkeztek. Egy darab van kiállítva a RAAF múzeumában, de ez nem szolgált a légierőnél. A múzeumunknak nincsenek meg a megfelelő technikák egy ilyen modern gép felújítására.

Elsősorban magyar olvasóinknak, van olyan „keleti” gép amin szívesen dolgoznál?

Nem egészen, ugyanis a múzeumunk célja megőrizni az ausztrál repülés történetében megfordult gépeket. Ennek ellenére, ismerek pár embert akik MiG vagy Szuhoj pilótakabinokkal tünnek fel bemutatókon. Néha vidéken is kabin gyüjteményekben. Plusz ott van a használatuk lefordításának gondja és az alkatrészeké!!!

Köszönöm a segítséget, remélem hamarosan beszélünk!

Nagy örömömre szolgált, kérünk minden olvasót látogasson el weboldalunkra, vagy a Facebook oldalra. www.aarg.com.au, www.facebook.com/moorabbinairmuseum

Interjú és fordítás: Benedek Levente, lhsn.hu

Fotók: aarg.com.au 

Az interjút az Lhsn.hu és az Airshowinfo.hu készítette!
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.