2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Australian National Aviation Museum - Interjú a kollekció tulajdonosával

Art of WAR  |  2014. 03. 20., 11:15

A Moorabbin repülőtéren működik az Ausztrál Légierő egyik legnagyobb repülőmúzeuma és oldtimer gyűjteménye, melyekből néhányat repülőképessé is tesznek. Az önkéntesen működő ausztrál múzeum tulajdonosával, David Soderstorm-mal készült interjút olvashatják most lapunkon!

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Kérlek, mutasd be a múzeumot!

Az Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum vagyunk, Melbourne dél-keleti részén a Moorabbin Repülőtéren. Jelenleg önkéntesen müködünk, teljesen profitmentes egyesületként több mint 50 repülő és 20 db repülőgép hajtómüvel a tulajdonban.

Korábban említetted, hogy felújítást is végeztek. Ezek a gépek repképesek lesznek?

Lesz néhány, ami igen a végén. Némely régebbi repülőgépnél, az alkatrészek beszerzése nehezebb lesz időről időre, némely esetben pedig lehetetlenség. Ezért a múzeum célja, hogy megőrizze és összegyüjtse azokat a repülőgépeket, melyek képviselik az ausztrál repüléstörténetet. Habár több gépet is képesek vagyunk gurulásra késztetni és megőrizni a képességet.

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Hogyan kezdődik egy gép felújítása?

A legelső út ott kezdődik, hogy mit és hogyan újítunk fel egy gépen. Az olyan dolgok, mint „mennyibe fog kerülni?”, „az alkatrészek kéznél vannak, vagy le kell gyártatni?”, „van-e határideje a projektnek?” az első kérdések. Miután ezek a dolgok meghatározásra kerülnek, elkezdünk az alkatrészek beszerzésén dolgozni, ezek esetleges helyettesítésén. Még múzeumként is figyelni kell arra és fontos, hogy korrózió ne legyen a gépeken. Nemrég kezdtük el a Beaufort gépnek a felújítási munkálatait, weboldalunkon megtekinthető és adományokat is lehet küldeni.

Jelenleg mi található a múzeumban?

Egy csodás repülő kollekció, ezek közül néhány nagyon ritka, mint például:

DAP Beaufighter A8-328   - az egyik abból a hatból, ami fennmaradt és az egyetlen ami képes lesz guruló manőverekre.

CAC Wirraway A20-10   - ez a legöregebb megmaradt Wirraway a világon.

Desoutter II – az egyik a megmaradt háromból.

DAP Beaufort A9-13 – a legöregebb Beaufort a világon.

BE2A, csak a szárnyak – ritka szárnykészlet az I. vh. Idejéből.

Kelly and Lewis V8 Engine – az egyike a megmaradt háromból a világon.

Ausztrál Légi Nemzeti Múzeum

Kapcsolatban vagytok repülőnapok szervezőivel?

Nem, de a múzeumunk szokott kiállítás céljára jelen lenni.

Az Ausztrál Légierő segít valamiben? Ismerik a munkáitokat?

Szoktak segíteni a tervezésben és tanácsot is adnak, alkalmanként részt is vesznek és tudják mit csinálunk és mik a céljaink.

Melyik gép felújítása volt a legnehezebb?

Mindegyik önmagában nagy kihívást jelent. A Beaufort felújítása igen masszív dolognak tünik révén, hogy kétmotoros bombázóról van szó és több mint 30 000 darabból áll, ami hatalmas munkát ad majd a következő évekre.

Melyik a kedvenc géptípusod? Múlt és jelen?

Nehéz kérdés! Személy szerint a  Beaufighter, egy csodás gép hatalmas erővel az akkori időkben.

Igazat megvallva, nekem személy szerint az F-4 Phantom a kedvencem, mely repült ausztrál színekben 1970-1973 között. Van Ausztráliában megmaradt repképes példány, ha nincsen dolgoznál egyen?

Sajnos nincsen F-4-es repképes állapotban Ausztráliában. Lízingelve voltak és távoztak amikor az F-111C-k megérkeztek. Egy darab van kiállítva a RAAF múzeumában, de ez nem szolgált a légierőnél. A múzeumunknak nincsenek meg a megfelelő technikák egy ilyen modern gép felújítására.

Elsősorban magyar olvasóinknak, van olyan „keleti” gép amin szívesen dolgoznál?

Nem egészen, ugyanis a múzeumunk célja megőrizni az ausztrál repülés történetében megfordult gépeket. Ennek ellenére, ismerek pár embert akik MiG vagy Szuhoj pilótakabinokkal tünnek fel bemutatókon. Néha vidéken is kabin gyüjteményekben. Plusz ott van a használatuk lefordításának gondja és az alkatrészeké!!!

Köszönöm a segítséget, remélem hamarosan beszélünk!

Nagy örömömre szolgált, kérünk minden olvasót látogasson el weboldalunkra, vagy a Facebook oldalra. www.aarg.com.au, www.facebook.com/moorabbinairmuseum

Interjú és fordítás: Benedek Levente, lhsn.hu

Fotók: aarg.com.au 

Az interjút az Lhsn.hu és az Airshowinfo.hu készítette!
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.