2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Australian National Aviation Museum - Interjú a kollekció tulajdonosával

Art of WAR  |  2014. 03. 20., 11:15

A Moorabbin repülőtéren működik az Ausztrál Légierő egyik legnagyobb repülőmúzeuma és oldtimer gyűjteménye, melyekből néhányat repülőképessé is tesznek. Az önkéntesen működő ausztrál múzeum tulajdonosával, David Soderstorm-mal készült interjút olvashatják most lapunkon!

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Kérlek, mutasd be a múzeumot!

Az Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum vagyunk, Melbourne dél-keleti részén a Moorabbin Repülőtéren. Jelenleg önkéntesen müködünk, teljesen profitmentes egyesületként több mint 50 repülő és 20 db repülőgép hajtómüvel a tulajdonban.

Korábban említetted, hogy felújítást is végeztek. Ezek a gépek repképesek lesznek?

Lesz néhány, ami igen a végén. Némely régebbi repülőgépnél, az alkatrészek beszerzése nehezebb lesz időről időre, némely esetben pedig lehetetlenség. Ezért a múzeum célja, hogy megőrizze és összegyüjtse azokat a repülőgépeket, melyek képviselik az ausztrál repüléstörténetet. Habár több gépet is képesek vagyunk gurulásra késztetni és megőrizni a képességet.

Ausztrál Nemzeti Légi Múzeum

Hogyan kezdődik egy gép felújítása?

A legelső út ott kezdődik, hogy mit és hogyan újítunk fel egy gépen. Az olyan dolgok, mint „mennyibe fog kerülni?”, „az alkatrészek kéznél vannak, vagy le kell gyártatni?”, „van-e határideje a projektnek?” az első kérdések. Miután ezek a dolgok meghatározásra kerülnek, elkezdünk az alkatrészek beszerzésén dolgozni, ezek esetleges helyettesítésén. Még múzeumként is figyelni kell arra és fontos, hogy korrózió ne legyen a gépeken. Nemrég kezdtük el a Beaufort gépnek a felújítási munkálatait, weboldalunkon megtekinthető és adományokat is lehet küldeni.

Jelenleg mi található a múzeumban?

Egy csodás repülő kollekció, ezek közül néhány nagyon ritka, mint például:

DAP Beaufighter A8-328   - az egyik abból a hatból, ami fennmaradt és az egyetlen ami képes lesz guruló manőverekre.

CAC Wirraway A20-10   - ez a legöregebb megmaradt Wirraway a világon.

Desoutter II – az egyik a megmaradt háromból.

DAP Beaufort A9-13 – a legöregebb Beaufort a világon.

BE2A, csak a szárnyak – ritka szárnykészlet az I. vh. Idejéből.

Kelly and Lewis V8 Engine – az egyike a megmaradt háromból a világon.

Ausztrál Légi Nemzeti Múzeum

Kapcsolatban vagytok repülőnapok szervezőivel?

Nem, de a múzeumunk szokott kiállítás céljára jelen lenni.

Az Ausztrál Légierő segít valamiben? Ismerik a munkáitokat?

Szoktak segíteni a tervezésben és tanácsot is adnak, alkalmanként részt is vesznek és tudják mit csinálunk és mik a céljaink.

Melyik gép felújítása volt a legnehezebb?

Mindegyik önmagában nagy kihívást jelent. A Beaufort felújítása igen masszív dolognak tünik révén, hogy kétmotoros bombázóról van szó és több mint 30 000 darabból áll, ami hatalmas munkát ad majd a következő évekre.

Melyik a kedvenc géptípusod? Múlt és jelen?

Nehéz kérdés! Személy szerint a  Beaufighter, egy csodás gép hatalmas erővel az akkori időkben.

Igazat megvallva, nekem személy szerint az F-4 Phantom a kedvencem, mely repült ausztrál színekben 1970-1973 között. Van Ausztráliában megmaradt repképes példány, ha nincsen dolgoznál egyen?

Sajnos nincsen F-4-es repképes állapotban Ausztráliában. Lízingelve voltak és távoztak amikor az F-111C-k megérkeztek. Egy darab van kiállítva a RAAF múzeumában, de ez nem szolgált a légierőnél. A múzeumunknak nincsenek meg a megfelelő technikák egy ilyen modern gép felújítására.

Elsősorban magyar olvasóinknak, van olyan „keleti” gép amin szívesen dolgoznál?

Nem egészen, ugyanis a múzeumunk célja megőrizni az ausztrál repülés történetében megfordult gépeket. Ennek ellenére, ismerek pár embert akik MiG vagy Szuhoj pilótakabinokkal tünnek fel bemutatókon. Néha vidéken is kabin gyüjteményekben. Plusz ott van a használatuk lefordításának gondja és az alkatrészeké!!!

Köszönöm a segítséget, remélem hamarosan beszélünk!

Nagy örömömre szolgált, kérünk minden olvasót látogasson el weboldalunkra, vagy a Facebook oldalra. www.aarg.com.au, www.facebook.com/moorabbinairmuseum

Interjú és fordítás: Benedek Levente, lhsn.hu

Fotók: aarg.com.au 

Az interjút az Lhsn.hu és az Airshowinfo.hu készítette!
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 22., 10:34

Tata, ahol most jó katonának lenni!

Fokozott Hanghatás podcast: beszélgetés Tóth István ezredessel, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár parancsnokával.
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.

  JETfly Magazin

Márciusban 1 296 509 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 21,7%-kal több, mint a tavalyi év azonos időszakában, és 10,5%-kal több, mint 2019 márciusában. Ezzel a Budapest Airport több, mint 3,4 millió utas kezelésével zárta az első negyedévet, 10,2%-kal túlszárnyalva a járvány előtti rekordévet.