2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

BaltOps 2015: Gyakorlat földön, vízen, levegőben

Art of WAR  |  2015. 06. 22., 10:44

Idén negyvenharmadik alkalommal rendezték meg a BaltOps elnevezésű hadgyakorlatot, amely során vízi, légi és szárazföldi erők mérették meg magukat a szövetséges együttműködés jegyében. Összesen tizenhét NATO tag- és partnerország részvételével hajtották végre az eltervezett feladatokat.

Csaknem az egész Balti-tengert igénybe vette az Amerikai Egyesült Államok által vezetett gyakorlat. A legfőbb cél az volt, hogy megtalálják azt a „közös vonalat” amely mentén a továbbiakban hosszútávon is képesek egymás mellett és egymással dolgozni a tagországok. Ám az egyszerü „csapatépítésen” túl a feladatok igencsak komoly megmérettetésnek is számítottak, hiszen a vízfelszín feletti és alatti haditengerészeti manőverek mellett helikopterek légi és a szárazföldi erők partraszállási mozzanatai is színesítették a gyakorlatot. 

Philip M. Breedlove tábornok, NATO európai erőinek főparancsnoka a gyakorlat médianapján elmondta: „Hivatalomnál fogva nem lett volna szabad, de bevallom meglepődtem. Meglepődtem azon, milyen nagyszerü együttmüködést láttam a nemzetek között. Rendkívüli volt a látvány, amint amerikai harcjármüvekből nemcsak tengerészgyalogosok, de brit, svéd és finn katonák szálltak partra, teljes összhangban egymással.” 

A nemzetközi médiaérdeklődést felkeltő „orosz incidensekre” kitérve Breedlove tábornok válaszában kiemelte, hogy a gyakorlaton résztvevő nemzetek munkáját nem gátolta semmi. Mint fogalmazott: épp ellenkezőleg, a nem várt események színesítették és valósághübbé tették a végrehajtást. Mindemellett kiemelte, hogy nemzetközi vizeken bárki gyakorlatozhat, akár kooperálva is egymással.

James G. Foggo altengernagy, a gyakorlaton is résztvevő amerikai 6. flotta parancsnoka egy korábbi interjúban – a gyakorlat zászlóshajójaként müködő USS San Antonio fedélzetén – kérdésünkre elmondta: a BaltOps 2015 hadgyakorlat fő célkitüzései mellett nagyon fontosnak tartják az átláthatóságot. Ennek értelmében - mint fogalmazott - „a gyakorlat során nincs titok, minden adat nyilvános”. Így tudható az is, hogy az alamoi csatáról elnevezett hajó parancsnoksága alatt összesen negyvenkilenc hadihajó vett részt a gyakorlaton, köztük egy lengyel (Kondor nevü) tengeralattjáró is. 

Utóbbi - csakúgy, mint a lengyel hadsereg résztvevő egységeinek nagyja - az ellenerő szerepét játszotta a tengeren és a szárazföldön egyaránt. Az általuk védett partszakaszt közel hatezer amerikai ejtőernyős és tengerészgyalogos, brit tengerészgyalogos, valamint svéd és finn katonák rohamozták meg - a kiemelt vendégek és az újságírók szeme láttára. 

Látványban nem volt hiány. Valóságos típus-kavalkád tartott a lengyel tengerparton. Amerikai részről a tengerészgyalogság vonultatta fel rohamozó kétéltü jármüveit (Assault Amphibious Vehicle), míg az amerikai haditengerészet egy különleges, légpárnás partra szállítójármüvel (Landing Craft Air Cushion) hozott utánpótlás egységeket. Ezeket támogatták és védték a svéd CB-90-es harci csónakok (Combat Boat). Kicsit távolabb pedig a lengyel és a brit egységek szálltak partra.

A tengeri és szárazföldi erők munkáját segítették a légtérben köröző svéd JAS-39 Gripenek és az amerikai F-16-osok, amelyek közvetlen légi támogatást (Close Air Support) nyújtottak a rohamozók számára. Velük osztoztak a légtéren a brit Westland Lynx, CH-47 Chinook és AH-64-es Apache helikopterek, valamint egy igazi különlegesség: egy MV-22-es Osprey repülőgép. Utóbbinak különlegessége, hogy forgatható rotorjainak köszönhetően mind repülőgépként, mind helikopterként is alkalmazható.

A gyakorlatot értékelve Philip M. Breedlove tábornok határozott elégedettségének adott hangot. Mint elmondta: minden kitüzött célt elértek és a sikerek mellett számtalan tapasztalatot szereztek. Az eredményeket pedig beleépítik a 2016-os, 44. BaltOps hadgyakorlat tervezésébe. 

Fotó: a szerző, Snoj Péter felvételei

Galéria: BaltOps 2015: Gyakorlat földön, vízen, levegőben

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.