2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Észak-koreai rakéták Pakisztánban

Art of WAR  |  2006. 05. 11., 10:45

A Pakisztáni Hadsereg április 29-én hajtott végre egy újabb tesztet a Hatf VI ballisztkis rakétájával. A pakitsztáni mérnököknek jelentős haladást sikerült elérniük a korábbi modellhez, a Hatf V-höz képest, amely valójában az észak-koreai Nodong 1, s amit Iránban Sihab 3-ként emlegetnek.

A Nodong 1 valójában egy méretarányosan megnyabboított SCUD rakéta, ami ugye közvetlenül a Föld első katonai ballisztikus rakétája, a V2 alapján készült. Irán feltehetőleg 20 millió amerikai dollárt fizetett minden egyes Nodong 1 rakétáért, míg Pakisztán valószínüleg kedvezőbb darabáron tett szert rájuk. (A vételárba az észak-koreaiak valószínüleg beszámították a cserébe kapott pakisztáni haditechniaki ismereteket.) Eltérően a Nodong 1-től, a Hatf VI szilárd hajtóanyagot használ. Az előállításuk ugyan nagyobb kihívást jelent, de egyszerübb a bevetésük és megbízhatóbbak. Azonban ez a technológia is feltehetőleg Észak-Koreából származik, u.i. a kommunista diktatúra rakétatechnológiai eredményeit megszokott partnereinek, Iránnak és Pakisztánnak adja el. A szilárd hajtóanyag további előnye, hogy amennyiben megfelelő minőségben sikerül elkészíteni a rakétát, akkor azok szavatosságukat akár 10-15 évig is megtartják.

Hatf III hadszíntéri ballisztikus rakéta

A Haft VI rakétatesztek sikeres lezárultával Pakisztán immár a ballisztikus rakéták majdnem mindegyik osztáyában szilárd hajtóanyagú fegyverekkel rendelkezik. A másfél tonnás Hatf I, amely először 1989-ben bukkant fel, 80 km hatótávval rendelkezik és fél tonnás robbanófeje van. Szintén a rendszerváltás évében jelent meg a 2,5 tonnás Hatf II, amely 180 km sugarú körben vethető be és szintén fél tonnás harci résszel látták el. A négy tonnás Hatf III, amely szintén idén teszteltek, feltehetőleg a kínai DF-11 alapszik, hiszen Kína már régóta szállít fegyvereket Pakisztánnak. A rakéta, csakúgy, mint kisebb társai, fél tonnás töltettel látták és hatósugara eléri a 300 km. A 6,3 tonnás Hatf IV is kínai segédlettel készülhetett, hiszen szembetünőek a kínai DF-9 való hasonlóságok. Ezzel a rakétával már akár 700 km lévő célok is támadhatóak, a 700 kg robbanófej pedig tiszteletet parancsol. A Hatf IV gyártása már a kilencvenes évek második felében megkezdődött, de tesztek csak 1999-ben hajtottak végre.

A 16 tonnás Hatf V maradt az egyedüli folyékony hajtóanyagú rakéta a pakisztáni arzenálban. Először 1998-ban próbálták ki a 2000 km hatósugarú, 700 kg harci résszel felszerelt rakétát. Feltehetőleg azonban hamarosan leváltják ezt a típust a nemrég kipróbált Hatf VI. Ezt a rakétát először 2000-ben mutatták be a nyílvánosság előtt, de nyílvánvalóan több évnyi fejlesztői munkát öltek még bele. Az első sikeres tesztet tavaly hajtották végre, megfelelő avionikával pedig akár 2500 km is elér.

Hatf V - az utolsó folyékony hajtóanyagú az arzenálban

A pakisztáni rakéták fogyatékossága az avionikában keresendő. Ebbe részben beletartozik a irányítórendszer is, de az igazi hibák a vezérlőrendszerben találhatóak. Nukleáris robbanófejek célbajuttatásánál természetesen nem a pontosság a legfőbb kritérium, de Pakisztán feltehetőleg nem sajátította el azt a tudást, amely interkontinentális rakéták célbajuttatását tenné lehetővé, s amely egyben az utolsó akadály a nukleáris hatalommá válás útján.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.