2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megkezdődtek a Club-K rakétakomplexum tesztjei

Art of WAR  |  2012. 09. 14., 09:32

Néhány évvel ezelőtt a világ tömegtájékoztatási eszközei az orosz védelmi ipar teljesítményével voltak tele azok után, hogy az oroszok a malajziai LIMA-2009 kiállításon jelentették be új rakétakomplexumukat, a Club-K-t. A média, a katonai szakértők, a haditechnikai eszközök „szerelmeseinek” érdeklődését a rakétakomplexum egyedi megoldású indítóállása váltotta ki.

A Club család többi tagjától – amelyek szintén „Kaliber” osztályú rakétákat használnak – eltérően, a Club-K nem rendelkezik önhordó alappal. Menetben a rakétaindító állvány semmiben sem különbözik egy 20 vagy 40 láb hosszúságú, „standard” konténertől. Ennek tükrében ez a megoldás feltételezhetően jelentősen növelni fogja a komplexum harci potenciálját.

A Club-K tervezési munkálatairól először mindössze egy animációs film volt fellelhető, amely nagy általánosságban mutatta be a müködést, valamint a rakéták konténerben történő elhelyezésének előnyeit. Azonban ez csak egy számítógépes animáció volt. A konténeres rakétaindító állványt müködés közben csak később, 2011-ben, az IMDS-2011 Nemzetközi Haditengerészeti Kiállításon láthatták az érdeklődők. Akkor a kiállítási területen rögtön két konténert is bemutattak, amelyek úgy méretükben, mint berendezésükben eltértek egymástól. Ugyanakkor a bemutatott indítóállványok csak müködő „modellek” voltak és nem prototípusok. 2012. augusztus 22-én a „Morinformszisztéma-Agat” konszern hivatalos internetes oldalán egy hírben számoltak be a Club-K komplex kísérleteinek beindításáról.

A hírhez csatoltak egy rövid videót is, az első indítások egyikéről, hiszen ez esetben is, mint általában, kilövési tesztekkel vette kezdetét a sorozat. Információk szerint, az indítási próbák során a H-35UE típusú cirkálórakétát alkalmazták. A nyilvánosságra került videón az látható, hogy a rakéta begyújtja a hajtómüvet és sikeresen elhagyja a szállító-indító konténer belsejében található indítóállványt. Jelenleg nem a kilőtt rakéta röppályája a fontos, hanem sokkal inkább az, hogy a kezdeti szakaszban, az indítás után a rakéta elhagyja a szállító-indító konténert és az a biztonsági zónán kívül csapódjon a földbe, ahol nem sebesít meg senkit.

A Club-K tesztjeinek beindítása ismételten az újszerü rakétaindító állványra és álcázásra terelte a szakemberek figyelmét. Előnye, hogy elméletileg bármilyen, konténer szállítására alkalmas szállítóeszközön (vasút, közút, folyami-, tengeri út), különlegesebb előkészületek nélkül bárhová eljuttatható. Előnye mellett természetesen kétségeket is felvet, hiszen több szakember arra figyelmeztet, hogy a különleges jelölés nélküli konténerek milyen módon szállíthatók „civil” kereskedelmi körülmények között.

A felmerülő kritikák és viták azonban a legkevésbé zavarják a fejlesztőket. Augusztus végén került sor az első indítási tesztekre H-35UE típusú rakétákkal és a közeljövőben újabb kísérletekre kerül sor más típusú – 3M-54E és 3M14E – rakétákkal.

Napjainkban a projekt munkálatai a kezdeti szakaszban vannak. Az első rakétaindítások technikai részleteit nem hozták nyilvánosságra, a fejlesztő cég csak az ilyen esetekben szokásos rövid értékelést adta közre, azaz „sikeres”.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.