2024. 03. 03.
Kornélia
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

JTAC: aki a 112 az operátoroknak

JTAC: aki a 112 az operátoroknak
honvedelem.hu  |  2021. 03. 16., 11:56
JTAC: aki a 112 az operátoroknak

A különleges műveleti csoporttagok részletes bemutatása után nézzük a „13. harcost”. A csoport hiába tartalmaz kiváló szakembereket, van olyan helyzet, amire ők sem tudnak felkészülni: ilyen a légi járművek segítségül hívása. Ezeket a feladatokat az előretolt repülésirányító, ismertebb nevén a JTAC (Joint Terminal Attack Controller) látja el.

A csoport és a légi eszköz között ő a „tolmács”, így hasznos támogatást nyújt a harcterületen lévő parancsnoknak. A pilóta fentről, a csoport lentről más perspektívából látja a világot, a repülésirányító ezt szinkronizálja, közös nevezőre hozza. A kért támogatás megsokszorozza a csoport erejét.

A JTAC kissé magának valónak tűnhet, mert a klasszikus értelemben véve nem csoporttag: nem tűzpárban, rajban, szakaszban mozgó katonáról van szó. Egy parancsnok mellé beosztott „magányos” harcos, aki furcsa kifejezésekkel kommunikál a gépekkel.

Amikor a munkájukról kérdezzük őket, és már nem nagyon szeretnének magyarázkodni, akkor röviden csak annyit mondanak: „én vagyok az, aki megmondja a pilótának, hogy hova dobja a bombát.” Munkájuk természetesen ennél sokkal összetettebb.

Legfontosabb feladatként aktív szerepet vállalnak a légieszközök rakétáinak, bombáinak és egyéb fegyverzetének célra juttatásában. Ne feledjük, egy többszáz kilométer/órás sebességgel közlekedő repülőgép plexijén keresztül nem úgy tárul elénk a világ, mintha fedezékből szemlélődnénk. Valahol ez hívta életre ezt a szakterületet a háborúk során. A való életben az ellenség nem piros, a barát pedig nem kék, mint ahogy azt sok számítógépes játék leegyszerűsíti. Kell valaki, aki pontosan megmondja lentről a fentieknek, hogy ki a barát, ki az ellenség, és az ellenség közül melyik a veszélyesebb, akit támadni kell.

Az előretolt repülésirányítók együtt tudnak dolgozni a felderítő gépekkel is, ez főleg információ kérésből áll. Itt ne csak a nappali, színes képre, nagy felbontású kamerákra gondoljunk. A modern repülőeszközök fel vannak szerelve olyan berendezésekkel, amelyekkel éjszaka, rossz látási viszonyok között is megfigyelhető a terep.

A szerteágazó feladatrendszerük között megemlíthetjük, hogy könnyen tudnak „MEDEVAC”-ot (Medical Evacuation – egészségügyi kiürítés) hívni, ha a szükség úgy hozná, valamint képesek tüzérségi tüzet irányítani. Ez utóbbi esetben a hátrébb települt ütegeknek ők a figyelői, a tűzhelyesbítés, esetleg a rombolás mértékét is meg tudják mondani. Általánosságban elmondható, hogy ha a feladatra való felkészülésnél elhangzik a „levegő” szó, akkor a JTAC színre lép és szakmai tapasztalatával támogatja a csoportot a tervezéstől, a feladatvégrehajtáson keresztül a feladat utáni kiértékelésig.

A munka sajátossága miatt kimagasló angoltudással rendelkeznek, aminek párosulnia kell kiemelkedő térlátással is. El kell tudnia képzelni a maga körül lévő világot a bakancsa talpától a legmagasabban keringő bombázóig. Ez utóbbi szükséges ahhoz, hogy a fejük felett repkedő tüzérségi gránátokat, robotrepülőket, harci és szállító helikoptereket, vadászbombázókat, irányított rakétákat biztonságosan távol tartsák egymástól. Ebből adódik, hogy a szakma választja az embert, nem pedig fordítva. Ha ez a képzelőerő, a fejben rendezés, az operátor körüli környezet teljes észben tartásának képessége nincs meg, akkor az ember alkalmatlan erre a munkára. Rengeteg adatot kell megjegyezni bombákról, repülő eszközökről, légvédelmi technikákról. A képzések során akadt olyan jelölt, aki 90 százalékos elméleti tesztnél nem írt rosszabbat, ám a gyakorlati végrehajtásnál teljesen kicsúszott kezei közül az irányítás.

A JTAC - az emberéletek mellett, természetesen - több milliárdos eszközök biztonságos alkalmazásáért is felel, ezért nem megengedhető, hogy szétszórt legyen. A nyilvánvaló felelősség ellenére minden operátor szeretné a szaktudását „élesben” bizonyítani, így minden vágyuk, hogy a rádióba bemondhassák a bűvös két szót, ami a sikeres bombavetést, vagy rakétaindítást indukálja: „Cleared Hot”.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.