2024. 07. 16. kedd
Valter
: 391 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

JTAC: aki a 112 az operátoroknak

JTAC: aki a 112 az operátoroknak
honvedelem.hu  |  2021. 03. 16., 11:56
JTAC: aki a 112 az operátoroknak

A különleges műveleti csoporttagok részletes bemutatása után nézzük a „13. harcost”. A csoport hiába tartalmaz kiváló szakembereket, van olyan helyzet, amire ők sem tudnak felkészülni: ilyen a légi járművek segítségül hívása. Ezeket a feladatokat az előretolt repülésirányító, ismertebb nevén a JTAC (Joint Terminal Attack Controller) látja el.

A csoport és a légi eszköz között ő a „tolmács”, így hasznos támogatást nyújt a harcterületen lévő parancsnoknak. A pilóta fentről, a csoport lentről más perspektívából látja a világot, a repülésirányító ezt szinkronizálja, közös nevezőre hozza. A kért támogatás megsokszorozza a csoport erejét.

A JTAC kissé magának valónak tűnhet, mert a klasszikus értelemben véve nem csoporttag: nem tűzpárban, rajban, szakaszban mozgó katonáról van szó. Egy parancsnok mellé beosztott „magányos” harcos, aki furcsa kifejezésekkel kommunikál a gépekkel.

Amikor a munkájukról kérdezzük őket, és már nem nagyon szeretnének magyarázkodni, akkor röviden csak annyit mondanak: „én vagyok az, aki megmondja a pilótának, hogy hova dobja a bombát.” Munkájuk természetesen ennél sokkal összetettebb.

Legfontosabb feladatként aktív szerepet vállalnak a légieszközök rakétáinak, bombáinak és egyéb fegyverzetének célra juttatásában. Ne feledjük, egy többszáz kilométer/órás sebességgel közlekedő repülőgép plexijén keresztül nem úgy tárul elénk a világ, mintha fedezékből szemlélődnénk. Valahol ez hívta életre ezt a szakterületet a háborúk során. A való életben az ellenség nem piros, a barát pedig nem kék, mint ahogy azt sok számítógépes játék leegyszerűsíti. Kell valaki, aki pontosan megmondja lentről a fentieknek, hogy ki a barát, ki az ellenség, és az ellenség közül melyik a veszélyesebb, akit támadni kell.

Az előretolt repülésirányítók együtt tudnak dolgozni a felderítő gépekkel is, ez főleg információ kérésből áll. Itt ne csak a nappali, színes képre, nagy felbontású kamerákra gondoljunk. A modern repülőeszközök fel vannak szerelve olyan berendezésekkel, amelyekkel éjszaka, rossz látási viszonyok között is megfigyelhető a terep.

A szerteágazó feladatrendszerük között megemlíthetjük, hogy könnyen tudnak „MEDEVAC”-ot (Medical Evacuation – egészségügyi kiürítés) hívni, ha a szükség úgy hozná, valamint képesek tüzérségi tüzet irányítani. Ez utóbbi esetben a hátrébb települt ütegeknek ők a figyelői, a tűzhelyesbítés, esetleg a rombolás mértékét is meg tudják mondani. Általánosságban elmondható, hogy ha a feladatra való felkészülésnél elhangzik a „levegő” szó, akkor a JTAC színre lép és szakmai tapasztalatával támogatja a csoportot a tervezéstől, a feladatvégrehajtáson keresztül a feladat utáni kiértékelésig.

A munka sajátossága miatt kimagasló angoltudással rendelkeznek, aminek párosulnia kell kiemelkedő térlátással is. El kell tudnia képzelni a maga körül lévő világot a bakancsa talpától a legmagasabban keringő bombázóig. Ez utóbbi szükséges ahhoz, hogy a fejük felett repkedő tüzérségi gránátokat, robotrepülőket, harci és szállító helikoptereket, vadászbombázókat, irányított rakétákat biztonságosan távol tartsák egymástól. Ebből adódik, hogy a szakma választja az embert, nem pedig fordítva. Ha ez a képzelőerő, a fejben rendezés, az operátor körüli környezet teljes észben tartásának képessége nincs meg, akkor az ember alkalmatlan erre a munkára. Rengeteg adatot kell megjegyezni bombákról, repülő eszközökről, légvédelmi technikákról. A képzések során akadt olyan jelölt, aki 90 százalékos elméleti tesztnél nem írt rosszabbat, ám a gyakorlati végrehajtásnál teljesen kicsúszott kezei közül az irányítás.

A JTAC - az emberéletek mellett, természetesen - több milliárdos eszközök biztonságos alkalmazásáért is felel, ezért nem megengedhető, hogy szétszórt legyen. A nyilvánvaló felelősség ellenére minden operátor szeretné a szaktudását „élesben” bizonyítani, így minden vágyuk, hogy a rádióba bemondhassák a bűvös két szót, ami a sikeres bombavetést, vagy rakétaindítást indukálja: „Cleared Hot”.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.